Het resultaat is de Explorer Plug-In Hybrid met een 350 pk sterke 3.0 V6 EcoBoost benzinemotor en een elektromotor van nog eens 100 pk. Het systeemvermogen bedraagt 450 pk en het maximumkoppel ligt op een indrukwekkende 840 Nm. Volgens de schattingen van Ford zal de 10-traps automaat het gemiddeld verbruik beperken tot 3,4 l/100 km terwijl de CO2-uitstoot niet hoger zou liggen dan 78 g/km. Zuiver elektrisch rijden is dankzij de lithium-ionbatterij van 13,1 kWh mogelijk over een afstand van 40 kilometer. Niet slecht voor een mastodont van meer dan vijf meter lang, twee meter breed en bijna twee meter hoog.
Het interieur van de Explorer is luxueus ingericht met een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 8- of 10,1-inch touchscreen voor de bediening van het infotainmentsysteem. Er is plaats voor zeven personen, maar wie de tweede en derde zetelrij neerklapt creëert een bagageruimte van 2.274 liter. De standaarduitrusting bestaat onder meer uit Adaptive Cruise Control met Stop en Go, Speed Sign Recognition, Lane-Centring en Hill Descent Control. Bestuurders kunnen kiezen uit zeven rijmodi, namelijk Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow, Eco en Deep Snow and Sand.
Ford brengt de Explorer Plug-In Hybrid vanaf eind 2019 op de markt als luxueuze Platinum en sportieve ST-Line. De bijhorende prijzen worden later nog bekendgemaakt.