Het alternatief is een 2.0 EcoBlue met 190 pk en 400 Nm, de krachtigste dieselmotor ooit in een Ford Focus. Specifieke prestaties van dit blok geeft Ford voorlopig nog niet vrij. Wel kan de EcoBlue rekenen op Torque Vectoring Control, een technologie die onderstuur tegengaat door het binnenste voorwiel af te remmen.
Voor de versnellingsbak hebben klanten de keuze uit een manuele zesbak met kortere schakelwegen en een 7-traps automaat met schakelflippers aan het stuur.
Ford kleedt de ST zoals gewoonlijk wat sportiever aan. Zo krijgt de ST een andere grille en een steiler geplaatste dakspoiler. De centraal geplaatste uitlaatpijpen van de vorige generatie maken plaats voor twee uitlaatpijpen aan weerszijden van de nieuwe diffuser. Dat verklaart meteen de aanwezigheid van een trekhaak in de optielijst. Michelin Pilot Sport 4S-banden zorgen op elk moment voor voldoende grip en krachtigere remmen brengen de ST snel tot stilstand. Exclusieve lakkleuren voor de ST zijn Orange Fury en Ford Performance Blue.
In het interieur doet een sportstuur zijn intrede, net als Recaro sportzetels, een aluminium pookknop met ST-logo en lichtmetalen pedalen. Gegevens zoals de boostdruk van de turbo, oliedruk en olietemperatuur zijn zichtbaar op een speciaal, digitaal Ford Performance-scherm in het instrumentenpaneel.
Onderhuids zorgt Ford voor stijvere schokdempers en de rijhoogte is met één centimeter verlaagd. Wie launch control wil zal het Performance Pack moeten aanvinken in combinatie met de 2.3 EcoBoost motor.