Mercedes geeft in Parijs het startschot voor een geheel nieuwe elektrische modellenfamilie. De modellen zullen verschijnen onder de naam EQ gevolgd door een letter die de grootte van de wagen weergeeft.
Onder de noemer "Generation EQ" brengt Mercedes de komende jaren enkele elektrische wagens op de markt. EQ staat daarbij voor "Electric Intelligence" en vat de toekomst van wagens bij Mercedes samen in vier kernwoorden: Connected, Autonomous, Shared and Electric. De Duitsers gaan dus de concurrentie aan met het i-label van eeuwige rivaal BMW, dat ondertussen al de
i3 en
i8 in de showrooms heeft staan.
De Generation EQ concept die Mercedes in Parijs toont, bevindt zich al in een vergevorderd stadium en een productieversie zou nog voor 2020 het levenslicht moeten zien. Het nieuwe platform is specifiek voor elektrische wagens ontwikkeld en kan dienen als basis voor SUV’s, sedans, coupés of andere koetswerkvarianten. De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren die samen meer dan 400 pk en 700 Nm opleveren. Naast een 0-100 tijd van minder dan vijf seconden zorgen deze in combinatie met het accupakket voor een actieradius tot 500 kilometer.
Net als BMW lijkt Mercedes ervoor te kiezen om het uiterlijk van de elektrische modellenfamilie sterk te laten afwijken van de wagens met "ouderwetse" verbrandingsmotor. De voorzijde van de EQ bestaat uit een zwart paneel met geïntegreerde koplampunits en een grille die niets meer is dan blauwe led-verlichting. De glanzend zwarte motorkap en het donkergetinte panoramische dak zorgt voor het nodige contrast met de alubeam zilveren lakkleur voor de rest van het koetswerk. Het met opzet gereduceerde zicht opzij, brede schouders en 21-inch velgen dragen bij tot een dynamische look van de SUV. Zoek trouwens niet naar ouderwetse deurgrepen of zijspiegels, die zouden de luchtweerstand te veel vergroten.
Wie plaatsneemt in de Generation EQ concept merkt dat het interieur rond de bestuurder is opgebouwd. Fysieke knoppen blijven volledig achterwege, in de toekomst zet Mercedes in op verschillende OLED schermen met touch controls waarmee de bestuurder kan swipen doorheen de verschillende menu’s en de selectie kan bevestigen met een klik. Op het 24-inch groot TFT HD scherm wordt allerlei informatie weergegeven. Hoeveel en welke info precies hangt volledig af van de bestuurder. Zowel een cleane look met de belangrijkste informatie als een meer ingewikkelde lay-out boordevol details behoren tot de mogelijkheden.