2017 zal bij Opel niet alleen de geschiedenisboeken in gaan als het jaar waarin het Duitse merk in Franse handen terechtkwam, maar ook als het jaar waarin het befaamde GSi label nieuw leven werd ingeblazen. Maak kennis met de Insignia GSi.
Terwijl fans van snelle Opels al uitkeken naar de nieuwe Insignia OPC speelt Opel op de verrassing door het GSi label af te stoffen voor de nieuwe topversie van de D-segmenter. Voor de allerlaatste GSi moeten we alweer teruggaan naar augustus 2012 met de Corsa D. Niets wees erop dat de iconische lettercombinatie snel zou terugkeren. Zo stelde Opel enkele maanden geleden bijvoorbeeld nog de Insignia OPC-line voor. Of Opel het OPC-label bewaart voor een nog krachtigere variant van de Insignia valt nog af te wachten.
De nieuwe Insignia GSi beschikt over een 2.0 liter turbo benzinemotor met 260 pk en 400 Nm die de vier wielen aandrijft. Dieselrijders worden door Opel echter niet vergeten, want een nieuwe krachtige dieselmotor maakt binnenkort zijn opwachting in de GSi. Schakelen gebeurt steeds via een nieuwe 8-traps automaat met schakelflippers aan het stuur.
Het GSi label wordt kracht bijgezet door enkele wijzigingen aan het exterieur. Vooraan zien we grotere, met chroom versierde luchtinlaten en achteraan zorgt een spoiler voor de nodige downforce op de achteras. De wielen zijn exemplaren van 20-inch met daarrond Michelin Pilot Sport 4 S banden. Het interieur is even sportief met een lederen sportstuur en speciaal voor de GSi ontwikkelde sportzetels. Aluminium pedalen maken het plaatje compleet.
Kortere veren brengen de Insignia GSi 10 millimeter dichter bij het asfalt dan de
normale Grand Sport terwijl andere schokdempers bewegingen van het koetswerk tot een minimum herleiden. Voor de remmen doet Opel beroep op Brembo. De bestuurder kan kiezen uit vier rijmodi (
Standard, Tour, Sport en Competition) die elk een invloed hebben op de besturing en de gasrepons. Die laatste modus is exclusief voor de GSi en wordt geactiveerd door tweemaal te drukken op de ESP knop. De tractie controle wordt dan uitgeschakeld waarna de bestuurder zich aan een snelle ronde op bijvoorbeeld de Nürburgring-Nordschleife kan wagen. Over die groene hel gesproken: Opel meldt dat de Insignia GSi duidelijk snellere rondetijden laat noteren dan de nochtans krachtigere Insignia OPC. Die laatste heeft dan wel een 2.8 V6 Turbo onder de kap, het extra gewicht van 160 kilo maakt dat de viercilinder GSi aan het eind als winnaar over de streep komt.
Opel zal de nieuwe Insignia GSi aan de wereld voorstellen tijdens het autosalon van Frankfurt in september. De orderboeken openen in de loop van oktober.