Hoewel de huidige A4 eerder dan de A5 op de markt verscheen, was het die laatste waarvan Audi de eerste RS-variant onthulde. Naar aanleiding van de autoshow van Frankfurt brengt het merk daar verandering want hier is de nieuwe RS 4 Avant.
Helaas zien we de V8 net als bij de
RS 5 Coupé niet meer terug. Het nieuwe blok is de 2.9 TFSI V6 biturbo met 450 pk en 600 Nm. Een 8-traps automaat neemt het schakelwerk voor zijn rekening zodat een sprint van 0 naar 100 km/h af in 4,1 seconden. Bij 250 km/h grijpt de elektronische snelheidsbegrenzer in, tenzij je in de optielijst het RS Dynamic Package aanvinkt. In ruil voor die extra centen trekt Audi de topsnelheid op tot 280 km/h. Het gewicht van de RS 4 Avant bedraagt 1.790 kilogram, 80 kilo minder dan de vorige generatie.
Het koetswerk oogt een stuk sportiever dankzij de grotere luchtopeningen, . Het interieur onderstreept het sportieve karakter van de RS 4 met sportzetels met optioneel honingraat-patroon, een lederen sportstuur met afgeplatte onderzijde en verschillende RS-logo’s. Audi’s Virtual Cockpit presenteert enkele bijkomende gegevens zoals de G-krachtmeter, bandendruk en het koppel.
Het standaard RS sportonderstel brengt de RS 4 Avant 7 millimeter dichter bij het asfalt dan de standaard A4. Opties zijn onder andere een RS sport suspension Plus met Dynamic Ride Control (DRC), 20-inch velgen en keramische remmen.
Vanaf de herfst gaan de orderboeken open en begin 2018 staat de wagen in de showrooms. De vanafprijs in Duitsland bedraagt 79.800 euro.