Wie bij een stoplicht rechts naast zich een Tesla Semi opmerkt controleert maar beter of er een oplegger bevestigd is. Zonder oplegger accelereert de vrachtwagen namelijk in een luttele 5 seconden van 0 naar 96 km/h, sneller dus dan de gemiddelde personenwagen. In volledig beladen toestand (zo’n 36 ton) doet de vrachtwagen er 20 seconden over, wat nog steeds sneller is dan gelijk welke vrachtwagen op diesel.
Verantwoordelijk voor deze indrukwekkende cijfers zijn vier elektromotoren die bij de vier wielen achteraan zijn geplaatst. Het koppel wordt bovendien op een slimme manier over de wielen verdeeld zodat "jackknifing" nooit voorkomt. Dit fenomeen verwijst naar het slippen van de oplegger die daarbij de trekker duwt en uiteindelijk naar achteren doet draaien. De batterijen opladen kan via Tesla’s nieuwe Megachargers. Na 30 minuten kan de Semi alweer 644 kilometer verder.
De Tesla Semi beschikt standaard over de nieuwste technologische snufjes waaronder de Enhanced Autopilot met Lane Keeping Assist en Autonomous Braking. Een andere nieuwigheid is Armor Glass. Vrachtwagenchauffeurs worden nu geregeld geconfronteerd met een gebarsten voorruit, maar het glas dat Tesla gebruikt zou zelfs een nucleaire aanval kunnen overleven.
Tenslotte nemen we een kijkje in de cabine want ook daar blijft Tesla zijn eigenwijze zelve. Zo bevindt de zetel voor de bestuurder zich pal in het midden waardoor een groot gevoel van ruimte wordt gecreëerd. De nodige data aflezen kan via twee grote displays aan weerszijden van het stuur.
Nog niet overtuigd door Tesla? Weet dan dat de Amerikaanse autobouwer een enorm hoge betrouwbaarheid belooft. Concreet zullen toekomstige eigenaars van de Semi geen pech krijgen tijdens de eerste miljoen mijl. Dat lees je goed, 1,6 miljoen probleemloze kilometers. De productie van de Semi gaat in 2019 van start.