BMW toont nieuwe i8 Roadster en opgefriste i8 Coupé

De BMW i8 is inmiddels drie jaar op de markt en krijgt een welverdiende opfrisbeurt. We spreken bewust niet van een facelift want het ontwerp van het interieur en exterieur blijft vrijwel volledig overeind. Enkel op technisch vlak gaat de i8 erop vooruit. Het grootste nieuws is echter de komst van de langverwachte i8 Roadster.
Auteur: Stijn | 30-11-2017
Meer dan vijf jaar na de onthulling van de i8 Concept Spyder komt BMW aanzetten met de productierijpe i8 Roadster. Nochtans zijn de verschillen met de Coupé niet wereldschokkend. Uiteraard dienden door het wegvallen van het dak de vleugeldeuren verstevigd te worden. Een stoffen kap zorgt ervoor dat je ook bij minder weer de Roadster van stal kan halen. Deze kap openen en sluiten gebeurt in 15 seconden en kan tijdens het rijden bij een snelheid van maximaal 50 km/h. Alle aanpassingen maken de Roadster 60 kilogram zwaarder dan de Coupé.

Het uiterlijk van de i8 Roadster verschilt slechts in details met de Coupé. Zo heb je voortaan voldoende aan de C-stijl om te weten welke versie van de i8 voor je staat. Daar prijkt namelijk een nieuwe "Coupé" of "Roadster" badge. Verder maakt BMW van de gelegenheid gebruik om enkele nieuwe lakkleuren te introduceren en ook voor het interieur zijn enkele nieuwe combinaties mogelijk. Lichtere 20-inch wielen maken het plaatje compleet.

Tenslotte komen we bij het belangrijkste aspect van een hybride, namelijk de techniek die onder de koets schuilgaat. Aan de 1.5 driecilinder benzinemotor wordt enkel een nieuwe partikelfilter toegevoegd, het vermogen blijft stabiel op 231 pk. Het accupakket krijgt wel een upgrade van 7,1 tot 11,6 kWh en het vermogen van de elektromotor stijgt naar 143 pk (+12 pk).

Puur elektrisch rijden kan in de i8 coupé over een afstand van 55 kilometer. Die doet het daarmee iets beter dan de Roadster die het na 53 kilometer voor bekeken houdt. Ook qua verbruikscijfers overtreft de Coupé zijn dakloze broer, namelijk 1,9 l/100 km tegenover 2,0 l/100 km. Beide versies krijgen een hogere, elektrische topsnelheid. Voorheen moesten eigenaars nog tevreden zijn met 75 km/h, nu is dat 105 km/h. Wanneer de benzinemotor ter hulp schiet, stijgt de topsnelheid tot 250 km/h.


Recent BMW nieuws

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

Stagiairs bij BMW bouwen X7 Pick-up

BMW is ondertussen in zowat alle niches actief, maar een segment waar het merk zich nog niet aan waagt zijn de pick-ups. Daar komt vandaag heel even verandering in met de BMW X7 ...
BMW stelt nieuwe X6 voor

BMW stelt nieuwe X6 voor

Na een carrière van amper vijf jaar wordt de huidige BMW X6 met pensioen gestuurd. Liefhebbers van een full-size SUV Coupé hoeven echter niet te treuren want BMW presenteert meteen al een nieuwe ...
Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

Officieel: BMW 8 Reeks Gran Coupé

De BMW 8 Reeks bestaat sinds vorig jaar als coupé en cabrio, maar mensen die een opvolger voor de 6 Reeks Gran Coupé zochten konden even niet bij het merk terecht. Daar komt nu verandering in met ...
Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Nieuwe BMW 3 Reeks Touring officieel voorgesteld

Acht maanden geleden ging het doek van de BMW 3 Reeks Berline. Een nette sedan, maar in België zal het toch vooral storm lopen voor de 3 Reeks Touring en die beleeft vandaag zijn ...
Officieel: nieuwe BMW M8 Coupé en Cabrio

Officieel: nieuwe BMW M8 Coupé en Cabrio

Het stond in de sterren geschreven dat M GmbH de BMW 8-Reeks onder handen zou nemen. Vandaag is het eindelijk zover en krijgen we zowel de M8 Coupé als M8 Cabrio te zien. Bovendien lanceert BMW ...
Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

Opgefriste BMW X1 verschijnt ook als plug-in hybride

In 2015 lanceerde BMW de tweede generatie van de X1. De compacte SUV heeft het merk bepaald geen windeieren gelegd. Een kleine opfrisbeurt moet de verkopen ook de komende jaren op peil ...