Schakelen gebeurt standaard met een manuele zesbak, maar kan ook met de optionele M DCT automaat. Wie zuiver naar de prestaties en verbruikscijfers kijkt, zal de voorkeur geven aan de automaat. Een sprint van 0 naar 100 km/h is hiermee afgewerkt in 4,2 seconden en het gemiddeld verbruik ligt op 9,2 l/100 km. Liefhebbers die liever zelf schakelen moeten tevreden zijn met een 0-100 tijd van 4,4 seconden en een gemiddeld verbruik van 10,0 l/100 km.
Naast het nieuwe motorblok zorgt BMW M voor een nieuw koelsysteem met onder meer grotere nieren voor de grille in hoogglans zwart, nieuwe 19-inch velgen en een ander uitlaatsysteem met twee elektrisch bediende kleppen. M sportremmen met grijze remklauwen zijn terug te vinden in de optielijst. BMW levert de M2 Competition met twee nieuwe koetswerkkleuren, namelijk Sunset Orange en Hockenheim Silver.
Wanneer we een kijkje nemen in het interieur zien we meteen de instaplijsten met M2 Competition badge, een rode start/stop-knop, een nieuw lederen M stuur met M1- en M2-knop, een nieuw ontworpen instrumentenpaneel en M gordels. M kuipzetels met geïntegreerde hoofdsteunen en een verlichte M2 badge behoren tot de opties.