De Ranger Raptor staat op een versterkt chassis dat geoptimaliseerd is voor zwaar offroad-werk aan hoge snelheden. Ford noemt de pick-up een volbloed woestijnracer met een uit de racerij afgeleide ophanging, Fox Racing Shox-schokdempers met position sensitive damping, remklauwen met twee zuigers vooraan en geventileerde remschijven. De Ranger Raptor beschikt bovendien over speciaal ontwikkelde BF Goodrich-terreinbanden met een diameter van 838 mm en een breedte van 285 mm. Obstakels op het terrein vormen dan weer geen probleem meer dankzij een extra 2,3 mm dikke bodembeschermplaat. Ford zorgt voor zes rijmodi: Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock en Baja. Die laatste modus staat voor sterke offroadprestaties tegen hoge snelheid, zoals in de Baja Desert Rally.
De extra beschermplaten zijn slechts een deel van de wijzigingen aan het exterieur. Zo wordt de standaard Ranger-grille ingeruild voor een Raptor-exemplaar en is de nieuwe voorbumper beter bestand tegen zwaar offroadwerk. Verder zorgt Ford voor brede kunststof spatborden en zijtreden. Binnenin zien we een lederen stuurwiel, magnesium schakelpeddels als een knipoog naar de racerij en nieuwe zetels voor meer ondersteuning. Het geheel wordt afgewerkt met blauwe stiksels en lederen accenten.
De aanwezige veiligheidssystemen bestaan uit een verbeterde versie van Ford Stability Control met Roll Mitigation Function, Electronic Stability Control, Trailer Sway Control, Hill Start Assist, Hill Descent Control en Load Adaptive Control.
Wie de Ford Ranger Raptor wil bestellen moet nog even geduld uitoefenen want pas in de zomer van 2019 vindt de marktintroductie plaats. Het prijskaartje voor de pick-up is nog niet bekend.