Er zijn weinig nieuwe wagens die voor de onthulling al zo uitvoerig besproken zijn als de Audi e-tron. De SUV is dan ook een mijlpaal voor het merk want het is hun eerste zuiver elektrisch aangedreven seriemodel.
De e-tron wordt aangedreven door twee elektromotoren die hun kracht op ieder moment ideaal verdelen tussen beide wielassen. Het totale vermogen komt uit op 408 pk en het maximumkoppel bedraagt 660 Nm. Audi heeft het accupakket centraal onderin de wagen geplaatst wat het sportieve karakter van de SUV ten goede moet komen. De batterijen hebben een capaciteit van 95 kWh en zorgen voor een rijbereik van 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Daarmee doet de e-tron precies even goed als de hagelnieuwe
Mercedes EQC. Wie enkel kortere ritten gepland heeft, kan even flink accelereren tot de begrensde topsnelheid van 200 km/h. Een sprint van 0 naar 100 km/h is mogelijk in 5,5 seconden.
Met behulp van een 150 kW-lader kunnen de batterijen van de e-tron onderweg in 30 minuten voor 80 procent geladen worden. Thuis laden via een gewoon stopcontact behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.
Het uiterlijk sluit goed aan bij de rest van het gamma, al heeft Audi bij de e-tron extreem veel aandacht besteed aan de stroomlijn van de SUV om een maximale efficiëntie te bereiken. De optionele, virtuele buitenspiegels zijn daar een mooi voorbeeld van. Deze innovatie wordt door heel wat merken al jaren toegepast op hun concepts en vindt nu via Audi eindelijk zijn weg naar een seriemodel.
De Audi e-tron rolt sinds kort in de fabriek in Brussel van de band. De eerste leveringen voor Europese klanten zijn voorzien voor eind 2018. De Duitse vanafprijs bedraagt 79.900 euro.