De opgefriste Mondeo krijgt een traditionele facelift met een herwerkte grille, nieuwe dagrijverlichting en iets sportievere bumpers. Daarnaast maken de vier- en vijfdeurs kennis met de nieuwe led-achterlichten met chromen sierstrip die eerder op de Clipper debuteerden. Ford levert de Mondeo in drie uitvoeringen: Titanium, ST-Line en Vignale.
In het interieur zorgt Ford voor nieuwe zetelstoffen, deurgreepafwerkingen en sierlijsten. Klanten die voor de 8-traps automaat kiezen bedienen deze via een nieuwe draaiknop. Op die manier komt er extra opbergruimte vrij in de middenconsole waar een USB-poort werd geïntegreerd. Het Sync 3-infotainmentsysteem wordt bediend via een 8-inch touchscreen of stemcommando’s. het systeem is compatibel met Apple Carplay en Android Auto.
De hybride motor is dan weer niet langer exclusief verkrijgbaar op de vierdeurs. Voortaan is de 2.0 viercilinder benzinemotor met elektromotor ook een optie bij de Clipper, zij het enkel in combinatie met de Titanium of Vignale uitvoering. Deze hybride met een lithium-ionbatterij van 1,4 kWh heeft een gecombineerd vermogen van 187 pk en beperkt het verbruik tot 4,2 l/100 km bij de sedan en 4,4 l/100 km bij de Clipper.
Bij de gewone verbrandingsmotoren blijft de 1.5 EcoBoost benzinemotor met 165 pk ongewijzigd. Wel nieuw is de 2.0 EcoBlue dieselmotor in de Mondeo. Deze wordt geleverd met een vermogen van 120, 150 of 190 pk. De twee krachtigste versies kunnen daarbij rekenen op een nieuwe 8-traps automaat. Een manuele zesbak behoort echter ook steeds tot de mogelijkheden.
Met deze opfrisbeurt kan de Mondeo er opnieuw even tegenaan. Of er echter nog een geheel nieuwe generatie volgt valt nog af te wachten. Begin 2018 besloot Ford namelijk om in de Verenigde Staten de stekker te halen uit al hun sedans. Dat betekent daar het einde van de Ford Fusion, de wagen waarvan de Europese Mondeo is afgeleid.