Na de 488 Pista komt het hoofdstuk van de 488 bij Ferrari ten einde. De Italianen hebben uiteraard al een opvolger klaarstaan en die beleeft volgende week zijn beursdebuut op het autosalon van Genève. Hier is de F8 Tributo.
Toen Ferrari begin 2018 de
488 Pista voorstelde was meteen duidelijk dat het merk goed gekeken had naar McLaren. De specificaties van de wagen kwamen namelijk nagenoeg overeen met de
720S. Eén jaar later vormt die McLaren nog steeds de grootste concurrent voor Ferrari en dus hoeft er niet meteen iets te veranderen aan de 3,9 liter twin-turbo V8. Bijgevolg bedraagt het vermogen nog steeds 720 pk en klokt het maximumkoppel af op 770 Nm. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 2,9 seconden en na 7,8 seconden gaat de teller al voorbij 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 340 km/h. Het feit dat die cijfers licht afwijken van de 488 Pista heeft te maken met het totaalgewicht van de F8 Tributo. De nieuweling weegt namelijk 1.330 kilogram tegenover 1.280 kilogram voor de Pista.
Terwijl de 458 Italia destijds een geheel nieuw ontwerp kreeg ten opzichte van de F430 kiest de ontwerpafdeling van Ferrari ditmaal voor een evolutie. Aan de voorzijde van de F8 Tributo keert de S-Duct terug. De technologie, die zijn oorsprong vindt in de Formule 1, zou nog 15 procent meer downforce moeten creëren dan bij de 488 GTB. Tal van andere aanpassingen zouden de aerodynamica met 10 procent verbeteren. Achteraan worden de twee ronde achterlichten vervangen door vier exemplaren.
Ook het interieur blijft herkenbaar hoewel Ferrari benadrukt dat elk onderdeel opnieuw ontworpen is. Het resultaat zijn onder meer een kleiner stuur, ronde ventilatieroosters en een 7-inch touchscreen aan passagierszijde.