De conceptwagen beschikt over een 204 pk sterke elektromotor die een sprint van 0 naar 100 km/h mogelijk maakt in een nette 7,5 seconden. Een 62 kWh accupakket zorgt voor een rijbereik van maximaal 420 kilometer volgens de WLTP-normen. Dankzij een geavanceerd hittemanagementsysteem moet dat ook in extreem koude en warme landen het geval zijn. Wie de el-Born oplaadt via een 100 kW DC-supercharger beschikt na 47 minuten over 80 procent van de totale actieradius.
Voor het exterieur van de el-Born heeft de ontwerpafdeling van Seat vooral rekening gehouden met het optimaliseren van de aerodynamica. Zo blijft de traditionele grille achterwege en resten enkel nog luchtinlaten om het accupakket te koelen. Dankzij de compacte, elektrische aandrijflijn kunnen de wielen naar de uiterste hoeken van de carrosserie verhuizen. Samen met de ver naar voren geplaatste a-stijlen zorgt dit voor meer ruimte in het interieur waar Seat onder meer een digitale cockpit en een 10-inch scherm voor het infotainmentsysteem integreert. Verder heeft de el-Born semi-autonome technologieën aan boord waardoor de wagen in bepaalde omstandigheden zelfstandig kan sturen, accelereren en afremmen. Ook een Intelligent Park Assist behoort tot de standaarduitrusting.
In 2020 komt de el-Born op de markt. De naam "el-Born" verwijst naar een populaire buurt in Barcelona, niet toevallig de locatie waar de wagen volledig ontworpen en ontwikkeld werd. Aangezien het MEB-platform gedeeld wordt met de toekomstige Volkswagen ID Neo zal de productie wel plaatsvinden in het Duitse Zwickau. Een hint naar de vanafprijs van de productieversie blijft voorlopig nog achterwege.