De Leon Cupra R ST krijgt een 2.0 TSI benzinemotor die via een 7-traps DSG automaat 300 pk en 400 Nm loslaat op de vier wielen. Om de wegligging en bochtsnelheden van de break te verbeteren heeft Seat het chassis onder handen genomen. De prestaties zijn dan ook navenant: vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Vier uitlaatpijpen zorgen daarbij voor een passend geluid.
Het koetswerk van de Leon Cupra R ST maakt meteen duidelijk dat met deze praktische break niet te spotten valt. Zowel de splitter, spiegelkappen, zijschorten, dakspoiler als diffuser zijn gemaakt van koolstofvezel. De remmen zijn afkomstig van Brembo. Daarnaast monteert Seat extra luchtinlaten aan de zijkant die geheel volgens Cupra-traditie een koperkleurige afwerking krijgen. Die koperkleur keert ook terug op de logo’s, badges en 19-inch velgen. Klanten kunnen de Cupra R ST in vier lakkleuren bestellen: Magnetic Tech, Midnight Black, Nevada White en het speciaal voor dit model ontwikkelde Blackness Grey.
Wie instapt in de Leon Cupra R ST merkt meteen de verlichte, aluminium instaplijsten op. Voor de bekleding van de binnenkant van de deuren gebruikt Seat een stof met carbonlook. Kuipstoelen, een speciaal welkomstscherm, een stuur en pookknop in Alcantara en verschillende koperkleurige accenten maken het plaatje compleet.