Seat is volop bezig met het grootste modellenoffensief uit de geschiedenis van het merk en dat werpt zijn vruchten af. De Spaanse VW-dochter kon vorig jaar al mooie cijfers voorleggen dankzij de Ateca en daar zal in 2017 een vervolg aan gebreid worden dankzij twee belangrijke introducties in het B-segment.
Enkele maanden geleden werd het doek gehaald van de
nieuwe Ibiza en nu volgt de Arona, een compacte crossover die eveneens gebruikmaakt van het MQB-platform. De Arona is met zijn lengte van 4,14 meter net geen 8 centimeter langer dan de Ibiza. Het echte onderscheid tussen beide wagens zit in de hoogte. De Arona is 9,9 centimeter hoger en heeft een grotere bodemvrijheid. De zetels zijn ook 5,2 centimeter hoger geplaatst waardoor in- en uitstappen een stuk makkelijker wordt en het zicht op het verkeer verbetert. Bovendien zorgt de toegenomen hoogte voor 400 liter aan bagageruimte.
Aanwezige rijhulpsystemen zijn onder andere Front Assist, Adaptive Cruise Control, Stop&Go, Hill Hold Control, Fatique Detection, Multi-Collision Brake, Keyless Entry and Start en een achteruitrijcamera. Het infotainmentsysteem is compatibel met Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink.
Seat levert de Arona met vijf motoren die allemaal over een start/stop-systeem beschikken. De 1.0 TSI met 95 pk wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Diezelfde driecilinder motor wordt ook aangeboden met 115 pk, maar dan in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een 7-traps DSG. Wie de Arona in FR-uitrusting verkiest is automatisch aangewezen op de nieuwe 1.5 TSI viercilinder met 150 pk en cilinderuitschakeling. Schakelen gebeurt dan steeds met de handgeschakelde zesbak.
Dieselliefhebbers krijgen de 1.6 TDI voorgeschoteld. Net als bij de benzinemotoren moet de versie met 95 pk het stellen met een handgeschakelde vijfbak. Klanten die de 115 pk-versie bestellen kunnen kiezen tussen de manuele zesbak of 7-traps DSG.
In september is de Arona live te bewonderen op het autosalon van Frankfurt. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.