De SQ8 sprint in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door een elektrisch aangedreven compressor die de turbo’s ondersteunt en zijn power haalt uit een elektrisch systeem van 48 volt. Audi rust de S-versie van de Q8 ook uit met een mild-hybrid systeem waarbij een riemalternatorstarter de energie die vrijkomt tijdens het remmen opslaat in een lithium-ion batterij en later tijdens het accelereren vrijgeeft. Met die ingreep moet het gemiddeld brandstofverbruik van de SUV coupé 0,5 l/100 km dalen, maar de precieze verbruikscijfers zijn nog niet bekend.
Audi belooft een dynamisch rijgedrag dankzij de aanwezigheid van onder meer rolstabilisatie, een adaptieve luchtvering, vierwielsturing en een sportdifferentieel. Visueel onderscheidt de SQ8 zich via een grille met een matzilveren rand, een bodemplaat in dezelfde kleur, een ander uitlaatsysteem en quattro-verbreders boven de wielkasten. 21-inch velgen zijn standaard, maar in de optielijst vind je ook 22-inch exemplaren terug.
Voor het interieur kiest Audi donkere kleuren met afwerkingen in Rotor Gray en Arras Red. Nieuwe elementen zijn sportzetels met de nodige S-logo’s en een inleg van mat geborsteld aluminium, carbon of eik. De Virtual cockpit behoort tot de standaarduitrusting en krijgt S-specifieke weergaven. Interessant nieuws is ook dat Amazon Alexa volledig geïntegreerd is in het MMI-besturingssysteem.
Aan het eind van deze zomer staat de SQ8 TDI in de Belgische showrooms. Prijzen worden later nog bekendgemaakt.