De Taycan Turbo heeft een elektromotor van 680 pk en komt standaard met vierwielaandrijving. Een sprint van 0 naar 100 km/h is in 3,2 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 260 km/h. Wie het gaspedaal iets voorzichtiger bedient krijgt een actieradius van 450 kilometer volgens de WLTP.
Met de Taycan Turbo S haalt Porsche echt alles uit de kast wat leidt tot een vermogen van maar liefst 761 pk. De 0-100 tijd wordt daardoor herleid tot 2,8 seconden, de topsnelheid blijft gelijk op 260 km/h. De keerzijde van de medaille is het iets kleinere rijbereik van 412 kilometer.
Porsche is niet het eerste traditionele merk dat een elektrische wagen voorstelt, maar pakt wel uit met een aantal primeurs. Zo wordt de laadtijd voor de batterijen vaak als een nadeel gezien van elektrische wagens. De Taycan is echter uitgerust met een systeemvoltage van 800V in plaats van de gebruikelijke 400V. Daardoor kan je onderweg via een snellader in vijf minuten het rijbereik met 100 kilometer vergroten.
Daarnaast beschikt de Taycan over een 2-traps automaat. De eerste versnelling zorgt voor de indrukwekkende sprint vanuit stilstand terwijl de tweede versnelling een hoge efficiëntie verzekert.
Tot zover het technische luik, maar bij een merk als Porsche is uiteraard ook het ontwerp een belangrijk koopmotief voor het cliënteel. De lovende reacties op de Mission E Concept bewezen al dat het merk op de goede weg was en heel wat elementen hebben daadwerkelijk het productiestadium gehaald. Vooraan oogt de taycan erg breed dankzij geaccentueerde wielkasten en aan de zijkant zien we sterke welvingen. Achteraan worden de lichtunits net als bij rest van het gamma met elkaar verbonden via een lichtstrip.
In het interieur valt op dat het instrumentenpaneel bestaat uit een vrijstaand, gebogen scherm. De bediening van het infotainmentsysteem gebeurt centraal met een 10,9-inch scherm. Ook de passagier voorin kan over een scherm beschikken, maar dit moet je wel in de optielijst aanvinken. Zoek voor de bekleding niet naar ledersoorten want Porsche werkt alleen met gerecycleerde materialen. Tenslotte bestaat de kofferruimte dankzij de elektromotor uit twee delen, namelijk een gedeelte voorin met een inhoud van 81 liter en een gedeelte achterin van 366 liter.
In België zijn de Porsche Taycan Turbo en Turbo S vanaf nu te bestellen voor een prijs van respectievelijk 157.844,50 euro en 191.724,50 euro inclusief btw. Minder krachtige varianten van de Taycan volgen nog dit jaar.