Tijdens een groot evenement in Detroit heeft Chevrolet het doek gehaald van de zesde generatie Camaro. De nieuweling borduurt qua design overduidelijk voort op het uitgaande model, maar onderhuids werden heel wat wijzigingen doorgevoerd.
De Camaro wordt gebouwd op het nieuwe Alpha platform. De wagen is met zijn 4,78 meter lengte zo’n 6 centimeter korter dan zijn voorganger en weegt bijna 100 kg lichter. Chevrolet spendeerde 350 uur in de windtunnel om het design zo aerodynamisch mogelijk te maken. Het resultaat is een verminderde luchtweerstand en 30 procent meer downforce voor de SS variant. Tel al die zaken op en je weet dat de nieuwe Camaro een stuk zuiniger wordt dan zijn voorganger.
Op motorisch vlak noteren we enkele interessante nieuwigheden. Zo biedt Chevrolet een gloednieuwe 3.6 liter V6 aan met 330 pk en 386 Nm en met cilinderuitschakeling. Om een alternatief te bieden voor de EcoBoost motor in de
Ford Mustang komt er ook een 2.0 liter turbo viercilinder, goed voor 270 pk en 393 Nm. De Camaro SS beschikt over een 6.2 liter LT1 V8 met 440 pk en 610 Nm. Die motor kennen we reeds uit de huidige Corvette, maar voor de Camaro is het vermogen blijkbaar wat teruggeschroefd. Chevrolet vertelt nog niet hoe snel de Camaro SS nu precies is, maar geeft wel mee dat het model nu al snellere rondetijden neerzet dan de huidige Camaro met 1LE-pakket. Welke motor je ook kiest, ze kunnen allemaal gekoppeld worden aan een manuele zesbak of 8-traps automaat.
Het interieur van de nieuwe Camaro wordt een stuk opgewaardeerd tegenover zijn voorganger. Chevrolet heeft zich vooral gefocust op de bestuurder en spreekt van een intuïtieve bediening, een stuur met vlakke onderzijde, 8-inch touchscreen en materialen van hogere kwaliteit. Verder zijn de bedieningsknoppen voor de temperatuur en ventilatie verdwenen en vervangen door ringen rondom de ventilatieopeningen.
De afstelling van de wagen kan aangepast worden via de "Drive Mode Selector". Mogelijke rijmodi zijn Snow/Ice, Tour en Sport. Bij de Camaro SS is ook een Track-modus voorzien. Uniek voor dit segment is de "Interior Spectrum Lighting". Daarmee worden de 24(!) verschillende modi voor de sfeerverlichting bedoeld, waaronder zelfs een “car show” modus.
Net zoals de Mustang maakt de Camaro de oversteek naar Europa. In de loop van het voorjaar van 2016 staat de wagen bij de dealers.