Nieuwe generatie Volvo XC90 is officieel
De eerste XC90 wordt na twaalf jaar eindelijk afgelost. Dat de SUV het zo lang volgehouden heeft, mag een wonder heten in een segment waar de concurrentie zo sterk aanwezig is. Toch kon de XC90 tot aan het einde van zijn loopbaan mooie verkoopcijfers voorleggen. Er rust dus een zware taak op de schouders van generatie nummer twee.
Auteur: Stijn | 26-08-2014
Een hele zware taak zelfs want de SUV wordt op alle vlakken een belangrijk model voor Volvo. Zo maakt de grote Zweed geen gebruik meer van Ford-onderdelen, maar staat het op het nieuw ontwikkelde SPA-platform (Scalable Product Architecture). Zoals de naam het al aangeeft, zullen alle toekomstige modellen groter dan de V40 op dit platform komen te staan. De XC90 is ook het eerste model die het nieuwe familiegezicht van het Zweedse merk meekrijgt, met als belangrijkste kenmerken de nieuwe grille, T-vormige verlichting in de koplampen en centraal het grote vernieuwde logo. Overigens zijn die T-vormige lichten volgens Volvo een verwijzing naar Thor, de Noorse god van de donder… het is maar dat je het weet.
De instapversie wordt een D4 diesel met 190 pk. Hogerop in het gamma is ook een twinturbo D5 met 225 pk beschikbaar. Laat je trouwens niet beetnemen door de naam “D5”, het gaat hier gewoon om een viercilinder. Door gebruik te maken van deze zuinige motoren claimt Volvo een verbruik van slechts 6 liter per 100 km voor de grote SUV. De opties voor benzinerijders bestaan uit een T5 (viercilinder) met 254 pk of een T6 (jawel, vierclinder) met turbo die beschikt over 320 pk. Het topmodel tenslotte is de T8, een plug-in hybride met 400 pk. Hoop ook hier niet op een V8 onder de motorkap. Onder de motorkap zit namelijk een – je raadt het al – vierclinder die 320 pk levert, gesteund door een elektromotor van 82 pk die de achterwielen aandrijft. Ondanks de viercilinders is er dus niet bepaald een gebrek aan vermogen.
In het interieur heeft een ware revolutie plaatsgevonden. Weg zijn alle klassieke knoppen, centraal in de middenconsole zit nu een tablet verwerkt waarmee alles bediend wordt. Integratie met Android en Apple is standaard. Leuk detail is de versnellingspook die deels uit kristal wordt vervaardigd in samenwerking met de Zweedse glasexperten van Orrefors. Het audiosysteem werd samen met Bower & Wilkins ontwikkeld en bevat 1.400 watt versterkers en 19 luidsprekers die voor de perfecte klank moeten zorgen.
Zoals het een echte Volvo betaamt is de XC90 weer volgestopt met veiligheidssnufjes. Dit past in het streven van het merk om tegen 2020 geen zwaargewonde of dodelijke slachtoffers meer te hebben in een Volvo. Een voorbeeld is de Run Offroad Protection, een systeem dat detecteert wanneer de chauffeur van de baan afwijkt en waarbij de gordels automatisch worden aangespannen. Intersection braking is een ander snufje waardoor opkomend verkeer op een kruispunt wordt gedetecteerd. Te snel naderend verkeer wordt gewaarschuwd via lichtsignalen. Indien nodig worden de gordels ook hier aangespannen.
Volvo bouwt 1927 First Edition’s van de nieuwe XC90 (afgebeeld op foto 13), een aantal dat verwijst naar het geboortejaar van het automerk. De wagen is uitgevoerd in de kleur Onyx Black, heeft 21 inch velgen en krijgt een lederen binnenbekleding gecombineerd met weelderig gebruik van walnotenhout. Mensen die deze versie willen bestellen, kunnen dit enkel via internet. De prijs voor de First Edition bedraagt in België 92.700 euro.