Ian Callum stelt gemoderniseerde Jaguar Mark 2 voor
Ian Callum beleeft mooie tijden bij Jaguar. Dankzij geniale ingevingen als de XF en vooral de F-Type swingen de verkoopcijfers van het merk momenteel de pan uit. Het mooie liedje is nog lang niet ten einde want daar komen straks nog een XE en een SUV gebaseerd op de CX-17 concept bij. Af en toe leeft Callum zich ook uit op andere projecten zoals deze heruitgevonden Jaguar Mark 2.
De Mark 2 is één van de paradepaardjes van het Britse merk uit de jaren ’60. Het was dus zeker geen makkelijke opgave om de klassieke lijnen van de wagen te behouden en tegelijkertijd de wagen een stuk moderner te maken. Callum werkte voor het project samen met Classic Motor Cars, een vermaarde restaurateur in de UK.
Het hele project nam anderhalf jaar in beslag, maar het eindresultaat mag er zijn. De wagen ligt 3 centimeter dichter bij de grond en de oude chromen bumpers werden vervangen door geïntegreerde meegespoten exemplaren. De wielen zijn voorzien van 17 inch spaakvelgen. Onder de motorkap zit een aangepaste 4.3 liter V8 afkomstig uit de XK, gekoppeld aan een manuele vijfbak. De vier koelsleuven aan de zijkant zorgen daarbij voor de nodige koeling. Andere updates zijn stuurbekrachtiging, een opgewaardeerde vering, stabilisatorstang en een upgrade voor de remmen. Binnenin zit in het dashboard een multimedia systeem van Clarion verwerkt met een 16 cm touchscreen die desgewenst te voorschijn komt.
Callum zelf zegt er het volgende over:
“This is a very personal statement. A long held notion that, although the Mark 2 has always been a beautiful car, it could be even more exciting in shape and performance. Whilst maintaining the purity of the car’s form, I wanted to add a number of modern twits to the design. Simplication and clarity was my objective.”
De speciale Mark 2 is een one-off die in handen blijft van Callum zelf. Het was een persoonlijke droom die hij absoluut wou verwezenlijken. Daarom wenden we ons tot het Special Operations team van Jaguar met het voorstel voor een gelimiteerde productierun. Een trucje als bij de gereïncarneerde E-type Lightweight moet toch ook mogelijk zijn voor de Mark 2, niet?