Dieselgate in het kort: de Amerikaanse milieudienst EPA heeft ontdekt dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met de uitstoot van haar dieselmotoren. Via extra software in de motor was men in staat om specifieke NOx-emissietesten te herkennen en kon de uitslag ervan "groener" voorgesteld worden dan in werkelijkheid het geval was. Bij dagelijks gebruik stoten de dieselmotoren 10 tot 40 maal meer schadelijke stoffen uit dan toegelaten.
Lees ook dieselgate deel 1:
Volkswagen zwaar in problemen na geknoei met uitstoot dieselmotoren in VS.
Lees ook dieselgate deel 2:
Nieuw onderzoek in Zuid-Korea, positie CEO in het gedrang.
Exit Martin Winterkorn
Zoals we maandag reeds vermoedden stapt Martin Winterkorn op als CEO van Volkswagen. Zijn positie werd onhoudbaar nadat bleek dat Volkswagen jarenlang geknoeid heeft met de uitstoot van haar dieselmotoren.
De CEO stuurde zelf net onderstaand bericht de wereld in.
STATEMENT BY PROF. DR. WINTERKORN
"
I am shocked by the events of the past few days. Above all, I am stunned that misconduct on such a scale was possible in the Volkswagen Group.
As CEO I accept responsibility for the irregularities that have been found in diesel engines and have therefore requested the Supervisory Board to agree on terminating my function as CEO of the Volkswagen Group. I am doing this in the interests of the company even though I am not aware of any wrong doing on my part.
Volkswagen needs a fresh start – also in terms of personnel. I am clearing the way for this fresh start with my resignation.
I have always been driven by my desire to serve this company, especially our customers and employees. Volkswagen has been, is and will always be my life.
The process of clarification and transparency must continue. This is the only way to win back trust. I am convinced that the Volkswagen Group and its team will overcome this grave crisis."
Indien we aannemen dat Winterkorn inderdaad niet van de manipulatie van de uitstootcijfers in de VS op de hoogte was, is het goed mogelijk dat er de komende dagen nog enkele anders toppers binnen de VW groep verantwoordelijk zullen worden gesteld en eveneens moeten opstappen. Wie de opvolger van Winterkorn wordt is nog niet bekend, al maakt Matthias Müller, de huidige CEO van Porsche, volgens de laatste geruchten het meeste kans op promotie.
Ook onderzoek naar gesjoemel met 3.0 V6 TDI motor
Tot nu toe spitste het onderzoek van de Amerikaanse milieudienst zich enkel toe op de 2.0 TDI van Volkswagen, maar ook de zwaardere 3.0 V6 TDI zal nu onder de loep worden genomen. Indien ook daar de uitstootcijfers fel afwijken, komt vooral Audi in de problemen. Het blok ligt namelijk zowel in de A6, A7, A8, Q5 als de Q7. Daarnaast maken ook de VW Phaeton en Touareg gebruik van de 3.0 TDI, net als de
Porsche Cayenne.
Daling kredietwaardigheid mogelijk, herstel op de beurs
Kredietbeoordelaar Fitch overweegt om de kredietwaardigheid van Volkswagen te verlagen. Indien dit effectief wordt doorgevoerd zal Volkswagen in de toekomst bij het afsluiten van leningen meer intrest moeten betalen. De kosten voor Dieselgate lopen ondertussen op tot enkele miljarden euro’s, dus een eventuele lagere rating zou een nieuwe opdoffer betekenen voor de Volkswagen groep. Toch sluiten we deel 3 van Dieselgate af met een positieve noot door te melden dat het aandeel van Volkswagen, na twee dagen van zwaar verlies, vandaag met 6,2 procent opveerde.