De X1 is een belangrijk volumemodel voor BMW en dus lijkt het merk minder risico’s te nemen bij het ontwerp. We zien strakgetrokken koplampen, een grille die qua formaat vergelijkbaar is met die van zijn voorganger, verzonken deurgrepen en meer opvallende bumpers.
Ook binnenin zorgt BMW voor weinig verrassingen. Zoals verwacht beschikt de nieuwe X1 over het BMW Curved Display en het infotainmentsysteem draait op BMW OS 8. Zoek niet meer naar de iDrive controller, het infotainment bedien je uitsluitend via het touchscreen of stemcommando’s.
BMW lanceert de X1 met vier motoren. De sDrive18i met 136 pk wordt de instapversie. Een trede hoger staat de xDrive23i, een mild hybrid benzineversie met 218 pk. Ook dieselmotoren zijn nog van de partij. Klanten kunnen daar kiezen uit een sDrive18d met 150 pk of de mild hybrid xDrive23d met 211 pk. Zoek niet meer naar een manuele zesbak, alle motoren zijn steeds gekoppeld aan een 7-traps DCT automaat.
Binnenkort komt de X1 ook als plug-in hybride op de markt. BMW laat je kiezen tussen de xDrive25e en xDrive30e met respectievelijk 245 en 326 pk.
Misschien wel het belangrijkste nieuws is de komst van de elektrische iX1. Deze xDrive30 variant beschikt over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 313 pk. Een accupakket van 64,7 kWh zorgt voor een rijbereik van 413 tot 438 kilometer. AC laden kan standaard aan 11 kW. Een 22 kW lader staat in de optielijst. Onderweg snelladen kan aan maximaal 130 kW.