In 1984 verbaasde Porsche de wereld door Parijs-Dakar te winnen met de 953, een rallywagen gebaseerd op de 911. Als knipoog naar die overwinning stelt Porsche nu de 911 Dakar voor, een 911 die naast asfaltwegen ook moeiteloos offroad kan gaan.
Dat Porsche het offroad-thema au sérieux neemt blijkt meteen uit de bodemvrijheid die met 5 centimeter toeneemt ten opzichte van een 911 Carrera met sportophanging. Een standaard liftsysteem voegt daar indien nodig nog eens 3 centimeter aan toe. Zonder goed schoeisel kom je offroad natuurlijk nergens, dus kan de 911 Dakar ook rekenen op specifiek ontwikkelde Pirelli Scorpion All Terrain Plus banden.
Aanpassingen aan het exterieur bestaan uit een vaste CFRP achterspoiler, verbrede wielkasten, roestvrijstalen beschermpanelen en rode aluminium trekogen. In de optielijst vind je onder meer een verlicht dakrek en een daktent.
Terwijl het exterieur sterk de avontuurlijke kant van de 911 Dakar benadrukt, kiest Porsche binnenin voor een sportievere look. Kijk bijvoorbeeld maar naar de standaard kuipstoelen, de afwezigheid van achterstoelen en de keuze voor lichtgewicht glas en een lichtere batterij. Bijgevolg weegt de wagen nog 1.605 kilogram. Verder voorziet Porsche standaard Race-Tex-oppervlakken met decoratieve stiksels in Shade Green. Een Rally Sport Pack met rolkooi en zespuntsgordels behoort tot de opties.
De aandrijflijn bestaat uit een zes-in-lijn boxermotor met 480 pk en 570 Nm koppel en een 8-traps PDK automaat. Uiteraard beschikt deze avontuurlijke 911 over vierwielaandrijving. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 3,4 seconden. Qua topsnelheid moet de 911 Dakar wel zijn meerdere erkennen in alle andere uitvoeringen want deze blijft door de terreinbanden beperkt tot 240 km/h. Verder meldt Porsche de aanwezigheid van twee speciale rijmodi, namelijk Rallye en Offroad. De ingenieurs gaan zelfs nog een stap verder met een heuse Rallye Launch Control voor indrukwekkende acceleraties op een losse ondergrond.