Het ontwerp van de Alfa Romeo Tonale blijft trouw aan dat van de gelijknamige concept car uit 2019. We zien een sportief gelijnde SUV met vooraan een prominente Scudetto-grille en agressief ogende led-koplampen. De lichtsignatuur is een knipoog naar de spectaculaire Alfa Romeo SZ Zagato, maar doet ook denken aan de recentere 159 en Brera. Voor de achterzijde volgt de designafdeling de huidige trend door de achterlichten met elkaar te verbinden via een ledstrip.
Het interieur is een mix van bekende elementen en nieuwigheden. Zo kennen we het stuur met aluminium schakelpaddles reeds van de Giulia en Stelvio, maar is het instrumentarium voor het eerst volledig digitaal met een scherm van 12,3-inch. Ook het infotainmentsysteem is splinternieuw en wordt bediend via een 10,25-inch touchscreen. Naast compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto is ook Amazon Alexa inbegrepen. Verder meldt Alfa Romeo dat het infotainmentsysteem kan rekenen op over-the-air updates.
De Tonale pakt een primeur want het is de eerste Alfa Romeo die verkrijgbaar is als hybride en plug-in hybride. Het gamma start met een 130 pk sterke benzinemotor, steeds gekoppeld aan een 7-traps TCT automaat. Deze verbrandingsmotor krijgt hulp van een elektromotor van 20 pk. Hierdoor kan je in elektrische modus starten en rijden bij lage snelheden. Wil je een iets krachtigere hybride, dan levert Alfa Romeo ook een versie met 160 pk.
De krachtigste variant is de plug-in hybride Tonale met 275 pk en vierwielaandrijving. Deze zou beschikken over een elektrisch rijbereik van meer dan 60 kilometer in de gecombineerde cyclus (WLTP).
Dieselrijders worden niet vergeten. Zij kunnen een nieuwe 1.6 dieselmotor bestellen met 130 pk en 230 Nm koppel. Manueel schakelen is niet mogelijk bij de Tonale want ook de dieselversie krijgt een 6-traps TCT automaat.