De Focus liep nog relatief goed in de pas met de rest van het gamma. Toch zijn de verschillen aan de voorzijde best groot. Zowel de koplampen, grille als bumper krijgen een andere vorm waardoor de Focus iets agressiever oogt. Verder krijgt het merklogo voortaan een prominentere plaats in de grille net zoals bij de vernieuwde Fiesta. Achteraan beperkt Ford zich tot een nieuwe led-lichtsignatuur voor de achterlichten. Wil je de Focus wat luxueuzer aankleden, dan kan dat via het Vignale pakket. Voor een meer avontuurlijke look kan je de Focus Active bestellen.
Liefhebbers van het sportievere werk kunnen opgelucht ademhalen: de Focus ST blijft namelijk aanwezig. De hot hatch is zelfs beschikbaar met de nieuwe lakkleur “Mean Green”, een kleur die eerder zijn opwachting maakte op de Puma ST.
Binnenin zijn de wijzigingen niet spectaculair. Daardoor gaat de aandacht al snel naar het nieuwe 12,3-inch infotainmentscherm. Via dit touchscreen bedien je de laatste nieuwe versie van Ford’s SYNC-infotainmentsysteem (SYNC4). Ook de klimaatregeling is in dat systeem geïntegreerd. Bijgevolg zijn dus heel wat fysieke knoppen verdwenen.
Ook op motorisch vlak zijn er enkele nieuwigheden, al blijven echte hybride en plug-in hybride varianten achterwege. Het aantal traditionele benzineversies wordt beperkt tot een 1.0 EcoBoost met 100 of 125 pk, telkens gekoppeld aan een manuele zesbak. Bij de mild hybrid benzinemotoren is er keuze tussen een versie met 125 en 155 pk in combinatie met een manuele zesbak of 7-traps DCT automaat. Dieselrijders kunnen dan weer kiezen uit een 1.5 EcoBlue met 95 of 120 pk. Die laatste is optioneel verkrijgbaar met een 8-traps automaat.
De Focus ST behoudt zijn 2.3L viercilinder EcoBoost benzinemotor met 280 pk en sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/h. Schakelen kan via een manuele zesbak of 7-traps automaat.