De Arkana is ongeveer even groot als de Kadjar, maar onderscheidt zich door een sterk aflopende daklijn. Het ontwerp van de SUV-coupé sluit nauw aan bij de rest van het Renault gamma. Zo zijn er C-vormige koplampen en langgerekte achterlichten. Ook al lijkt de Europese Arkana als twee druppels water op zijn Russische broertje, toch is er onderhuids een groot verschil. De Europese versie staat namelijk op het modernere CMF-B platform.
Ook het interieur is een mix van elementen die we reeds kennen uit andere modellen van Renault. Achter het stuur wordt de belangrijkste info weergegeven op een digitaal instrumentenpaneel van 7- of 10,2-inch naargelang de uitvoering. De bediening van het infotainmentsysteem gebeurt centraal via een scherm van 7- of 9,3-inch. In de optielijsten vind je onder meer een inductielader voor smartphones en een panoramisch dak. De kofferinhoud hangt af van de gekozen uitvoering. Met de mild hybrid benzinemotor heb je 513 liter bagageruimte. Kies je voor de hybride Arkana E-Tech, dan moet je tevreden zijn met 438 liter.
De Arkana komt naar België met twee motoren. Een eerste optie is de 1.3 TCe met 140 pk en 7-traps EDC-automaat, een motor die voor het eerst wordt bijgestaan door mild hybrid technologie. Het alternatief is de hybride E-Tech, een versie met eveneens 140 pk maar ook met twee elektromotoren.