De nieuwe Mégane E-Tech Electric is een uitbreiding van de bestaande Mégane-familie. Liefhebbers van de gewone hatchback en Grandtour met verbrandingsmotor hoeven dus niet te panikeren, beide modellen zullen nog een tijd naast elkaar verkocht worden.
De nieuwe Megane E-Tech Electric concurreert in het C-segment, maar blijft met een lengte van 4,21 meter opvallend compact. Verder is de wagen iets hoger dan zijn wat oudere naamgenoot. Dat vergemakkelijkt niet alleen het instappen, maar laat Renault ook toe om de batterijen onderin weg te stoppen. Het ontwerp is een evolutie van de welbekende designtaal van Renault met hier en daar wat aerodynamische nieuwigheden zoals de verborgen deurgrepen en aangepaste velgen. De Mégane E-Tech Electric is trouwens ook de eerste Renault met het nieuwe merklogo.
De elektrische Mégane heeft een grote wielbasis van 2,70 meter. Zoals bij de meeste elektrische wagens hebben de compacte buitenmaten dan ook geen gevolgen voor de interieurruimte. Verder volgt Renault de laatste trends. Dat betekent dat je achter het stuur een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel vindt met net daarnaast een verticaal scherm van 9 of 12 inch voor het infotainmentsysteem. Renault ging recent een samenwerking aan met Google, het infotainment draait voortaan dan ook volledig op Android. Verder is er goed nieuws over de bediening van de klimaatcontrole, daar zijn gewoon fysieke knoppen voor.
Renault levert de Mégane E-Tech Electric vanaf 2022 in twee uitvoeringen, beiden met voorwielaandrijving. De instapversie krijgt een elektromotor van 130 pk en een accupakket van 40 kWh. Het rijbereik bedraagt dan zo’n 300 kilometer. Het alternatief is een versie met 218 pk en een accupakket van 60 kWh dat zorgt voor een rijbereik van 470 kilometer. Op wisselstroom kan je tot 22 kW laden, dubbel zo veel dan bij de meeste concurrenten. Snelladen kan tot 130 kW.