De ID.5 komt meteen bekend voor. Dit is namelijk niets meer dan een coupé op basis van de eerder gelanceerde ID.4. De designafdeling is dus voornamelijk creatief aan de slag gegaan met de daklijn en de achterzijde.
Het cijfer in de modelnaam geeft al aan dat Volkswagen deze ID.5 net iets hoger wil positioneren dan de ID.4. Dat blijkt ook uit de afwerking van het interieur waar het merk kiest voor meer hoogwaardige materialen. De minder royale hoofdruimte achterin moet je er dan wel bijnemen.
De Volkswagen ID.5 is beschikbaar in drie varianten. De Pro en Pro Performance krijgen één elektromotor op de achteras met respectievelijk 174 en 204 pk. Het rijbereik bedraagt in beide gevallen zo’n 520 kilometer.
De GTX wordt de topversie. Dankzij een extra elektromotor beschikt deze ID.5 over 299 pk en vierwielaandrijving. Een sprint van 0 naar 100 km/h lukt in 6,3 seconden. Keerzijde van de medaille is het maximale rijbereik dat afneemt tot 480 kilometer. Verder zijn alle uitvoeringen van de ID.5 uitgerust met een accupakket van 77 kWh. Snelladen kan tot 135 kW.