Dit is de Skoda Enyaq RS iV (2023)

Met reeds honderdduizend gebouwde exemplaren is de elektrische Enyaq iV een schot in de roos voor Skoda. Na de belangrijke standaardversies introduceert het merk nu de sportieve Enyaq RS iV.
Auteur: Stijn Roggeman | 26-10-2022
Dit is de Skoda Enyaq RS iV (2023)

Ontwerp

Met de Enyaq iV 80x had Skoda al een krachtige variant van hun SUV in de aanbieding. Voor wie het allemaal nog een stuk sportiever mag, introduceert het merk nu de Enyaq RS iV. Deze topversie is makkelijk te herkennen aan de zwarte omlijsting van de grille die trouwens standaard verlicht wordt met 131 leds. Meer zwarte accenten zien we bij de raamlijsten, spiegelkappen en diffuser. Verder is de kenmerkende rode reflector in de achterbumper van de partij en kunnen klanten kiezen uit 20- of 21-inch velgen. Een lakkleur exclusief voor de RS is Mamba Green.

nieuwe Skoda Enyaq iV 2025

Interieur

Sportieve aanpassingen in het interieur zijn het sportstuur en de sportstoelen met limoengroene stiksels, aluminium pedalen en verschillende sierelementen in carbon-look.

Motor

Zowel op de voor- als achteras van de SUV plaatst Skoda een elektromotor waardoor het systeemvermogen stijgt naar 299 pk. Het maximumkoppel bedraagt 460 Nm. Daarmee doet de Enyaq RS iV nog 33 pk en 35 Nm beter dan de iV 80x. Bijgevolg is een sprint van 0 naar 100 km/h mogelijk in 6,5 seconden. De topsnelheid wordt begrensd op 180 km/h, wat 20 km/h meer is dan bij de reguliere versies.

Een accupakket van 77 kWh bezorgt de Enyaq RS iV een rijbereik van meer dan 500 kilometer. AC-laden kan aan 11 kW en snelladen is mogelijk tot 135 kW.

Bijzonder is dat het maximumvermogen van de Enyaq RS iV slechts beschikbaar is onder een aantal strenge voorwaarden. Zo moet de temperatuur van de batterij tussen 23 en 50°C liggen en moet het oplaadniveau meer dan 88 procent bedragen. Zelfs dan zal het vermogen maximaal 30 seconden beschikbaar zijn.


Meer autonieuws

MEER NIEUWS