BMW heeft de X7 stevig onder handen genomen. Vooral de nieuwe voorzijde springt in het oog dankzij de dubbele verlichting met bovenaan platte led-dagrijlichten en daaronder de eigenlijke koplampen met matrix led-technologie. Verder krijgt de X7 een nieuwe voorbumper. Uiteraard ontkomt ook de grille niet aan wat aandacht. Deze kan je nu bestellen met achtergrondverlichting die op de M60i zelfs behoort tot de standaarduitrusting. Achteraan zijn de wijzigingen minder extreem, al zijn de achterlichten wel volledig opnieuw ontworpen.
Ook het interieur ontsnapt niet aan een opfrisbeurt. Het instrumentenpaneel achter het stuur is niet langer overkapt en lijkt visueel uit één geheel te bestaan met een infotainmentscherm van 14,9-inch. Het infotainmentsysteem draait overigens op de achtste generatie van BMW’s iDrive.
Alle motoren zijn gekoppeld aan de 8-traps Steptronic Sport automaat van BMW en kunnen voortaan rekenen op ondersteuning via mild hybrid technologie. Het gamma start nog steeds met de xDrive40i. Dankzij een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor neemt het vermogen toe tot 380 pk. Dieselrijders kunnen de xDrive40d bestellen met 352 pk. De M50i verdwijnt uit het gamma en wordt opgevolgd door de X7 M60i xDrive. Grote gevolgen heeft dat niet want met 530 pk en 750 Nm is de 4.4 liter V8 benzinemotor precies even krachtig dan voorheen.