De doelen van de ingenieurs waren duidelijk: minder gewicht, een betere aerodynamica en meer downforce. Dankzij het veelvuldig gebruik van koolstofvezel daalt het gewicht met 34 kilogram ten opzichte van de A110 S. Onder meer de motorkap, wielen, zijschorten en het paneel dat de achterruit vervangt zijn uit dat materiaal gemaakt. Een achterspoiler met zogeheten zwanenhals zorgt voor meer downforce. Ook installeert Alpine een aangepaste vlakke bodem en een nieuwe diffuser. Tenslotte spreekt het merk over een aangepast onderstel, Michelin Pilot Sport Cup 2 banden en een remsysteem van Brembo.
Binnenin zijn de stoelen vervangen door Sabelt Track-kuipstoelen uit carbon. Die staan niet alleen voor meer sportiviteit, maar zorgen ook voor een gewichtsreductie van 5 kilogram.
Net als de A110 S haalt de A110 R precies 300 pk en 340 Nm koppel uit een 1.8 liter viercilinder. Dankzij alle aanpassingen lukt een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden. Daarmee doet de A110 R nog drie tienden beter dan de A110 S. De topsnelheid ligt op 285 km/h.