De RZ 450e wordt het premium broertje van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra. Net als die laatste twee modellen maakt de RZ gebruik van het e-TNGA platform. De SUV is 4,8 meter lang en heeft een grote wielbasis van 2,85 meter.
Het ontwerp is een evolutie van de huidige designtaal. Vooraan keert de bekende Spindle grille terug in een gemoderniseerde vorm. Kies je voor een two-tone lakkleur, dan springt dit stijlelement nog meer in het oog. Ook de L-vormige lichtsignatuur is uiteraard weer van de partij.
Het interieur is minstens zo interessant als de buitenkant. Eén van de redenen daarvoor is het Yoke-stuur. Dankzij de One Motion Grip technologie van Lexus bedraagt de maximale stuurhoek bij dit stuur slechts 150 graden zodat je geen klassiek stuurwiel meer nodig hebt bij scherpe bochten. Te futuristisch voor jou? Geen nood want de Yoke is slechts een optie. Een klassiek stuurwiel blijft standaard.
Verder neemt de Lexus RZ 450e het nieuwe infotainmentsysteem over van de pas gelanceerde NX. Dit bedien je via een 14-inch touchscreen. Ook de laatste nieuwe veiligheidssystemen maken hun opwachting. Een voorbeeld is het e-Latch systeem dat je je deur niet laat openen als er net een voetganger of fietser passeert.
Dankzij twee elektromotoren krijgt de Lexus RZ 450e een systeemvermogen van 313 pk. Het exemplaar op de vooras is goed voor 204 pk, de elektromotor achteraan levert de resterende 109 pk. Het accupakket bedraagt 71,4 kWh wat voldoende moet zijn voor een rijbereik van zo’n 400 kilometer volgens de WLTP. Snelladen kan aan maximaal 150 kW.