Wie een eerste blik werpt op de Peugeot 408 zou kunnen oordelen dat het alweer om een crossover of SUV-achtige wagen gaat. Peugeot zelf spreekt echter over een fastback, wat zich ook vertaalt in de naamkeuze (408 i.p.v. 4008). Met een hoogte van 1,48 meter is de wagen effectief slechts vier centimeter hoger dan een 308. Toch oogt de 408 een stuk avontuurlijker dankzij de vele zwarte kunststof panelen op de flanken en vooral aan de achterzijde. Die achterzijde wordt ook gekenmerkt door een sterk aflopende daklijn. Mag het allemaal nog wat specialer? Bestel dan zeker de opvallende 20-inch velgen van de 408 op de persfoto’s.
Voor het dashboard voorziet Peugeot geen verrassingen. De ondertussen welbekende i-Cockpit is gewoon overgenomen van de 308. Zowel de lengte als wielbasis van de 408 zijn wel een stuk langer. Dat leidt tot meer beenruimte op de achterbank en een kofferinhoud van minimaal 536 liter. Wie de 408 als plug-in hybride bestelt, moet tevreden zijn met een bagageruimte van 471 liter.
Peugeot levert de 408 niet als diesel. Een traditionele benzinemotor behoort wel nog tot de mogelijkheden met de PureTech 130. Het alternatief zijn twee plug-in hybrides met 180 of 225 pk. Op een geheel elektrische e-408 is het nog wachten tot 2023.