Alleen echte autokenners zullen de nieuwe XF aan de buitenkant kunnen onderscheiden van zijn voorganger. Het ontwerp is namelijk slecht minimaal bijgewerkt met een grotere grille, nieuwe koplampen met dubbele J-signatuur en uiteraard andere bumpers.
Pas wanneer je instapt in de opgefriste XF zie je waar Jaguar de afgelopen tijd mee bezig is geweest. Zowat het hele interieur is aangepakt, van het stuur tot de ventilatieroosters. Ook kunnen bestuurders rekenen op een digitaal instrumentenpaneel en het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem dat bediend wordt via een 11,4-inch touchscreen.
Jaguar biedt de XF aan met een 2.0 liter viercilinder benzinemotor waarvan twee versies bestaan: de P250 en de P300 waarbij de getallen staan voor het vermogen. De P250 kan gecombineerd worden met achter- of vierwielaandrijving, bij de P300 wordt het vermogen steeds verdeeld over de vier wielen.
Wie toch een dieselmotor verkiest kan dat voortaan met een zuinige mild hybrid viercilinder met 204 pk en 430 Nm. Ook hier kan je kiezen tussen achter- of vierwielaandrijving.