De Opel Astra komt op het EMP2-platform te staan, een basis waar bijvoorbeeld ook de nieuwe Peugeot 308 van gebruikmaakt. Over die 308 gesproken, in profiel lijken beide wagens sterk op elkaar maar verder hebben de designers van Opel wel hun ding mogen doen. Zo zien we vooraan de Opel Vizor, het front waarbij strakke koplampen en een zwart paneel uit één geheel lijken te bestaan. De achterkant lijkt enigszins geïnspireerd op het ontwerp van de Volkswagen Golf VIII. Kijk maar naar de brede C-stijl, de vorm van de achterlichten en de positie van het merklogo met centraal daaronder de modelnaam.
Qua buitenafmetingen is de nieuwe Astra vergelijkbaar met zijn voorganger. Toch wordt de Opel een stuk praktischer want in de koffer is nu plaats voor 422 liter aan bagage, 52 liter meer dan voorheen.
Niet alleen de buitenkant is een revolutie, ook binnenin is de nieuwe Astra een ware verademing. Dat is vooral te danken aan Opel’s Pure Panel, twee samengesmolten schermen voor het instrumentarium en infotainmentsysteem. Gelukkig wordt het praktische aspect niet vergeten. Zo plaatst Opel nog een handige rij fysieke knoppen onder het infotainment voor de klimaatregeling. Verder is de middenconsole een stuk strakker dan voorheen.
Voor de motoren gaat Opel uiteraard shoppen bij de andere merken binnen Stellantis. Bijgevolg komen er benzineversies met 110 en 130 pk en een dieselversie met 130 pk. Een handgeschakelde zesbak is standaard, maar de krachtigere motoren zijn optioneel verkrijgbaar met een 8-traps automaat.
Opel spreekt ook over twee plug-in hybride motoren voor de Astra zonder verder in detail te treden. Kijken we even naar het motorenaanbod van de Peugeot 308, dan gaat het over versies met 180 en 225 pk.