Voor de eerste twee generaties van de Aygo werkte Toyota samen met Peugeot en Citroën. De nieuwe Aygo X is echter volledig door Toyota zelf ontwikkeld en dit speciaal voor de Europese markt. De toevoeging van de letter "X" geeft al aan dat de Aygo voortaan als crossover door het leven gaat en dat zien we effectief terug in het ontwerp. Zo is de wagen 5 centimeter hoger dan voorheen en neemt de bodemvrijheid met 1,1 centimeter toe. Ook de lengte (+23,5 cm), breedte (+12,5 cm) en wielbasis (+ 9 cm) zijn trouwens fors toegenomen.
Voor de lakkleuren zocht Toyota zijn inspiratie bij verschillende kruiden. Het resultaat zijn "Cardamom", "Chilli", "Ginger" en "Juniper", kleuren die telkens mooi contrasteren met het zwart van het dak en de achterzijde.
Binnenin is de Aygo X mee met zijn tijd. Het infotainmentsysteem bedien je via een 9-inch touchscreen en is (zelfs draadloos) compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Verder is Toyota Safety Sense standaard op elke uitvoering.
Door de toegenomen buitenmaten kunnen passagiers achterin wellicht op wat meer ruimte rekenen, maar de grootste winst is voor de kofferruimte die met zo’n 60 liter toeneemt tot 231 liter.
Toyota biedt de Aygo X aan met een driecilinder met 72 pk en 93 Nm koppel. Schakelen gebeurt standaard via een manuele vijfbak, maar een nieuwe S-CVT automaat behoort ook tot de mogelijkheden.