Officieel: nieuwe Toyota bZ4X (2022)

Toyota staat al jaren bekend om hun uitstekende hybrides. Twee decennia geleden werd dat type wagen nog beschouwd als futuristisch, maar ondertussen worden modellen als de Prius links en rechts ingehaald door volledig elektrische wagens. De ingenieurs van Toyota moesten dus aan het werk en dat levert deze bZ4X op, Toyota’s eerste elektrische SUV.
Auteur: Stijn Roggeman | 05-11-2021
Officieel: nieuwe Toyota bZ4X (2022)

Ontwerp

Wie een eerste blik werpt op de bZ4X zou kunnen denken dat het gaat om een model afgeleid van de elektrische Lexus UX 300e, maar niets is minder waar. De bZ4X staat op het gloednieuwe e-TNGA platform, een basis die volledig ontwikkeld is met het oog op een elektrische aandrijflijn. bZ staat trouwens voor “Beyond Zero”, een lettercombinatie die Toyota de komende jaren zal gebruiken voor een reeks nieuwe elektrische wagens.

Het ontwerp bevat een aantal scherpe lijnen die misschien eerder aan Lexus doen denken. Verder zien we een gesloten grille, een ondertussen bijna verplichte ledstrook die de achterlichten met elkaar verbindt en wielkasten die opvallend geaccentueerd worden door grote kunststof panelen.

nieuwe Toyota bZ4X 2025

Interieur

De exacte afmetingen van de bZ4X blijven voorlopig geheim, maar Toyota deelt wel al mee dat de wielbasis 2,85 meter bedraagt. Dat is 16 centimeter meer dan bij de RAV4 en zou moeten leiden tot een uitstekende interieurruimte. In de koffer is plaats voor 452 liter aan bagage. Ook opvallend: op één van de foto’s is een yoke-stuur te zien, Toyota gaat daarmee dus Tesla achterna.

nieuwe Toyota bZ4X 2025
nieuwe Toyota bZ4X 2025

Motor

Toyota brengt de bZ4X in twee smaken op de markt. De instapversie beschikt over één elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het vermogen bedraagt 201 pk en het maximumkoppel is 265 Nm. Het alternatief is een bZ4X met een tweede elektromotor op de achteras. Deze versie met vierwielaandrijving is goed voor 214 pk en 336 Nm koppel. Minstens even belangrijk is uiteraard het accupakket. Dat is in beide gevallen 71,4 kWh. Toyota spreekt over een actieradius van minimaal 450 kilometer, maar op officiële cijfers is het nog even wachten. Snelladen kan aan maximaal 150 kW. Zo laadt je de batterijen in een half uur op tot 80 procent.


Meer autonieuws

MEER NIEUWS