Generatie vijf is het alweer van de Prius, een model dat het de afgelopen jaren moeilijk kreeg door zijn radicaal ontwerp. Ondertussen is Toyota een compleet andere weg ingeslagen. Bijgevolg krijgt de nieuwe Prius een cleane look zonder overbodige vormen en lijnen in het koetswerk. De kenmerkende wigvorm blijft, maar de proporties verschillen sterk van zijn voorganger. Zo is de wagen maar liefst 4,6 cm korter en 5 cm lager. Tegelijk neemt de wielbasis met 5 cm toe en ook in de breedte groeit het model met 2,2 cm.
De bestuurder kijkt niet doorheen, maar over het stuurwiel naar een 7-inch digitaal instrumentenpaneel. Centraal voorziet Toyota een vrijstaand infotainmentscherm met daaronder de nodige knoppen voor de klimaatregeling.
Hoewel Toyota in verschillende regio's ook een hybride versie lanceert, komt de Prius in Europa uitsluitend als plug-in hybride op de markt met een systeemvermogen van 223 pk. Toyota zet hiermee een enorme stap voorwaarts want het gecombineerd vermogen van de vorige generatie bedroeg amper 122 pk. De aandrijflijn bestaat uit een 2.0 liter TNGA benzinemotor met 148 pk en een elektromotor van 160 pk.
Onder de vloer ligt een lithium-ion batterij van 13,6 kWh. Toyota spreekt over een elektrisch rijbereik dat meer dan 50 procent groter is dan voorheen. Concrete cijfers krijgen we echter nog niet te horen.