Vooraan oogt de vernieuwde Polo een stuk strakker dan voorheen. Dat is vooral te danken aan nieuwe koplampen waarbij de hoekige led-dagrijverlichting van voorheen vervangen is door één rechte ledstrook. Bovendien is er een extra ledstrip onderaan de grille die de koplampen visueel met elkaar verbindt. Achteraan valt op dat Volkswagen de lichtblokken nu in de kofferklep laat doorlopen. De Polo lijkt daardoor meer dan ooit op een kleinere Golf. Tenslotte krijgen de bumpers nog een make-over, zijn er nieuwe velgen en worden extra lakkleuren toegevoegd.
Vanbinnen behoort de Digital Cockpit nu tot de standaarduitrusting van de Polo. Als bediening voor het infotainmentsysteem kan je kiezen uit een scherm van 6,5-inch, 8-inch of zelfs 9,2-inch. Verder is de Polo weer helemaal met zijn tijd mee dankzij de komst van extra veiligheidssystemen.
Diesel is passé. De nieuwe Polo wordt enkel nog verkocht met driecilinder benzinemotoren, al staat de TGI-motor op CNG ook nog in de prijslijst. De belangrijkste motoren zijn echter de atmosferische MPI met 80 pk en de TSI met 95 of 110 pk.