Mercedes heeft zopas de financiële resultaten voor de eerste helft van 2016 bekendgemaakt. Het concern ziet zijn recente modellenoffensief beloond met een recordaantal verkochte wagens. Nog interessanter tijdens de presentatie was echter de slide die de volledige planning voor 2017 uit de doeken doet. Één ding is zeker, net als in 2016 gaat Mercedes volgend jaar gewoon door met het opvullen van allerlei niches, de ene al wat verrassender dan de andere.
In 2016 hoeven we van Mercedes geen nieuwigheden meer te verwachten. De
C-Klasse Cabrio en
E-Klasse Break kennen we namelijk al. Enkel dochtermerk Smart zal nog van zich laten horen met de Fortwo EV.
Op naar 2017 dan, een jaar dat Mercedes zal starten met de onthulling van een nieuwe E-Klasse Coupé, kort gevolgd door de E-Klasse All Terrain. Die laatste moet de concurrentie aangaan met de Audi A6 Allroad. Later in het jaar wordt de E-Klasse familie nog uitgebreid met een Cabrio. Een complete verrassing in het schema is de komst van een GLA Coupé. Wie dacht dat Mercedes met de
GLE Coupé en
GLC Coupé alle niches gevuld had, heeft het merk dus grondig onderschat.
Mercedes heeft verder grote plannen met de AMG GT. Eind juni maakten we al kennis met de
AMG GT R Coupé en daar wordt in het voorjaar van 2017 de GT C Roadster aan toegevoegd. Daarbij zien we twee nieuwigheden. Niet alleen is het de eerste dakloze variant van de AMG GT, ook de letter C is nieuw en staat naar alle waarschijnlijkheid voor Clubsport. Dit uitrustingsniveau zou de ruimte tussen de GT S (Sport) en de GT R (Race) moeten opvullen. In het najaar mogen we ook een GT C Coupé verwachten.
Onderaan het schema wordt de komst van een pickup bevestigd. Mercedes ontwikkelt het werkpaard echter niet zelf, maar doet daarvoor een beroep op Renault-Nissan. De "Duitse" pickup wordt dan ook niets meer dan een
Nissan Navara met een andere grille, iets wat Renault eerder al deed met de
Alaskan.