Zowat alle Europese automerken brengen tegenwoordig een pick-up op de markt. Vaak zijn deze gebaseerd op een reeds bestaande pick-up van een ander automerk. De Fiat Fullback is bijvoorbeeld een Mitsubishi L200 met een ander logo terwijl deze zonet onthulde Renault Alaskan niets anders is dan een Nissan Navara. Al doen de Fransen wel wat meer moeite om de familieband te camoufleren.
Eind vorig jaar werd de nieuwe
Nissan Navara geïntroduceerd. Dat bracht concerngenoot Renault op een idee, want waarom zouden zij geen eigen versie van de pick-up lanceren? Zo gezegd, zo gedaan en na wat gomwerk door Laurens van den Acker volgde in september al de
Alaskan Concept. Enkele maanden later is het alweer tijd voor een nieuwe stap want de Alaskan mag in productie.
Op motorisch vlak zijn er tussen de Navara en de Alaskan geen verschillen. Beiden beschikken over een 2.3 liter dCi met twee turbo’s en verkrijgbaar met 160 of 190 pk. Het nodige schakelwerk gebeurt via een manuele zesbak of een 7-traps automaat. Verder kunnen klanten kiezen tussen twee- en vierwielaandrijving. Qua laadvermogen en trekgewicht doet de Alaskan niet onder voor zijn Japanse broer. In de laadbak mag 1 ton aan gewicht geladen worden en de pick-up mag 3.500 kg voorttrekken.
Een pick-up geeft weinig ruimte tot creatieve uitspattingen, maar aan de voorzijde heeft het ontwerpteam wel hun best gedaan om het moderne familiegezicht van Renault om de Alaskan heen te vouwen. Typische kenmerken zijn de C-vormige dagrijverlichting en het grote centrale logo. Binnenin wijkt de Alaskan weinig af van de Navara, enkel het stuurwiel is afkomstig van Renault.
Renault mikt met de Alaskan vooral op de Zuid-Amerikaanse markt. Een lancering op de Europese markten staat ook op het programma, maar wanneer precies is nog niet duidelijk.