Revolutie: Porsche 911 RSR heeft middenmotor
Dat we dat nog mogen meemaken: een Porsche 911 met middenmotor! Het gaat weliswaar niet om een straatlegale versie, maar wel om de nieuwste generatie van de GT2-racer op basis van de 911.
Auteur: Stijn | 17-11-2016
Het achterwege laten van één van de belangrijkste kenmerken van de legendarische Porsche gebeurt uiteraard niet zomaar. Door de motor een plek voor de achteras te geven, valt de gewichtsverdeling gunstiger uit en komt er ruimte vrij voor een (enorm) grote diffuser. Die moet er samen met de splitter en achtervleugel voor zorgen dat de 911 RSR aan de weg kleeft. De sleuven achter de portieren en in de achterruit bezorgen de motor dan weer de nodige koeling. Porsche meldt verder dat het koetswerk in geval van schade veel makkelijker te vervangen is.
De aandrijflijn is een atmosferische 4.0 liter zescilinder boxermotor, op dat vlak blijft Porsche dus lekker ouderwets. De 911 RSR beschikt zo over 510 trappelende paarden die volledig naar de achterwielen worden gestuurd. Het gewicht van de circuitracer blijft beperkt tot 1.234 kilogram.