Er zijn weinig automerken die het lef hebben om een concurrent voor de Duitse toplimousines op de markt te brengen, maar Lexus doet het al een kleine dertig jaar. In Detroit presenteert het Japanse merk de vijfde generatie LS.
Er zijn weinig automerken die het lef hebben om een concurrent voor de Duitse toplimousines op de markt te brengen, maar Lexus doet het al een kleine dertig jaar. In Detroit presenteert het Japanse merk de vijfde generatie LS.
Dankzij de
LF-FC Concept wisten we al welke richting Lexus uit wou met de nieuwe LS. Het topmodel verliest de klassieke sedanvorm van de vorige generaties en leunt voortaan dichter aan bij het segment van de vierdeurs coupés. De LS staat net als de
nieuwe LC op het GA-L platform en heeft een totale lengte van maar liefst 5,24 meter. De breedte bedraagt 1,9 meter en de hoogte neemt door de coupé-invloeden met 1,5 centimeter af tot 1,45 meter.
Binnenin kunnen toekomstige eigenaars genieten van alle luxe en dat kan in alle stilte dankzij Active Noise Control. Die luxe bestaat onder meer uit zetels die vooraan op 28 verschillende manieren kunnen ingesteld worden. Ook verwarming, ventilatie en een massagefunctie zijn inbegrepen. Wie de passagiers achterin wil verwennen, doet er goed aan om de "Ottoman" zetel aan te vinken in de optielijst. Deze beschikt over een voetsteun en is eveneens uitgerust met een massagefunctie.
Niet alleen het koetswerk en interieur zijn compleet nieuw, ook de 3.5 liter twin-turbo V6 met 421 pk en 600 Nm is dat. In combinatie met de 10-traps automaat neemt een sprint van 0 naar 100 km/h amper 4,5 seconden in beslag. Lexus kiest niet voor een versnellingsbak met dubbele koppeling, maar claimt dat dit exemplaar wel even snel schakelt. Verder behoren zowel voor- als vierwielaandrijving tot de mogelijkheden.
Dankzij Vehicle Dynamics Integrated Management moet het rijgedrag van de LS dynamischer zijn dan ooit tevoren. Het eveneens aanwezige Lexus Dynamic Handling systeem houdt dan weer in dat de achterwielen meesturen. Verder rust Lexus de LS uit met de nieuwste veiligheidssystemen zoals Adaptive Cruise Control, Intuitive Pedestrian Detection en Active Steering. Dat laatste maakt dat de LS in het geval van een obstakel op de weg zelf kan remmen of indien mogelijk uitwijken zonder daarbij van de weg te gaan. Tenslotte maakt CoDrive semi-autonoom rijden mogelijk.
En nu maar hopen dat enkele Belgen het lef hebben om hun S-Klasse of 7 Reeks in te ruilen voor deze LS.