Langzaam maar zeker vernieuwt Porsche de verschillende versies op basis van de 911. Vorig jaar waren de Carrera, GTS en Turbo al aan de beurt, maar daarmee zit de vernieuwingsronde er nog niet op. Deze maand is het tijd voor de opgefriste 911 GT3.
Terwijl gecamoufleerde exemplaren van de volgende 911 al geregeld opduiken, moeten eerst nog de topmodellen van de huidige generatie onder handen genomen worden. Zo weten we dat Porsche werkt aan een nieuwe GT2, maar eerst is de GT3 aan de beurt.
Het meest opmerkelijke feit is de terugkeer van de manuele versnellingsbak. Standaard levert Porsche de GT3 nog steeds met een 7-traps PDK, maar liefhebbers kunnen de GT3 optioneel laten uitrusten met een handgeschakelde zesbak. Achterin ligt een nieuwe 4.0 liter zescilinder boxermotor die goed is voor 500 pk, precies 25 paarden meer dan zijn voorganger met de 3.8 liter boxermotor. Porsche meldt dat de nieuwe GT3 1.430 kilogram weegt met een volle tank. Met PDK automaat is een 0-100 tijd van 3,4 seconden mogelijk en de topsnelheid ligt op 318 km/h. Wie de voorkeur geeft aan de handbak moet tevreden zijn met een sprinttijd van 3,9 seconden, maar kan pronken met de iets hogere topsnelheid van 320 km/h.
Uiteraard verschilt de 911 GT3 ook op andere vlakken van zijn meer courante familieleden. Zo ligt de wagen 25 millimeter dichter tegen het asfalt dan een
911 Carrera S terwijl actieve achterasbesturing de achterwielen afhankelijk van de snelheid laat meesturen in dezelfde of tegengestelde richting van de voorwielen. De aerodynamische spoilers, koolstofvezel achtervleugel en diffuser laten geen twijfel bestaan over de bedoelingen van de GT3. Het interieur gaat verder in die richting met het sportstuur uit de
918 Spyder en twee elektronisch verstelbare sportstoelen. Op een achterbank hoef je bij de GT3 zoals gewoonlijk niet te rekenen.