Citroën C5 Aircross legt nadruk op Frans rijcomfort
Goed nieuws voor de fans van de Aircross Concept die Citroën vorig jaar op de wereld losliet. Het Franse merk neemt de SUV namelijk vrijwel ongewijzigd in productie en blijft zo zijn eigenzinnige zelve.
Auteur: Stijn | 18-04-2017
Terwijl PSA de afgelopen jaren hun best deed om zo Duits mogelijk over te komen bij het brede publiek, geeft de autogroep nu opnieuw meer vrijheid aan Citroën om terug te keren naar hun roots. Gesterkt door het succes van de met Airbumps beklede C4 Cactus brengt Citroën steeds meer wagens op de markt die zich weten te onderscheiden van de concurrentie. Een volgende stap in het modellenoffensief is de C5 Aircross die momenteel zijn wereldpremière op de autoshow van Shanghai beleeft en ook eerst in China op de markt komt. Europa volgt pas eind volgend jaar.
De C5 Aircross is 4,50 meter lang, 1,84 meter breed en 1,67 meter hoog en staat op het EMP2-platform. Citroën trekt het moderne uiterlijk door in het interieur waar een 12,3-inch TFT scherm achter het stuur dienst doet als digitaal instrumentarium. Het infotainmentsysteem wordt bediend via een 8-inch HD touchscreen op de middenconsole. In de koffer kan je 482 liter aan bagage kwijt. Een heuse wereldprimeur bij de SUV is de "Progressive Hydraulic Cushions" vering die het rijcomfort opnieuw op Frans niveau moet brengen.
In China zal Citroën de C5 Aircross aanbieden met twee benzinemotoren van 165 en 200 pk. Daarnaast komt er een plug-in hybride waarbij twee elektromotoren de 200 pk sterke benzinemotor bijstaan waardoor het totale vermogen een nette 300 pk bedraagt.