De laatste jaren ruimen MPV’s massaal het veld voor crossovers en SUV’s. Ook de C3 Picasso ontsnapt niet aan de huidige trend en wordt na één generatie omgedoopt tot C3 Aircross.
Het exterieur zal voor niemand echt een verrassing zijn. De C3 Aircross houdt vast aan het bekende recept van dubbele koplampunits, leuke accenten zoals hier bij de achterste zijruit en veel kunststof beschermpanelen. Enkel de Airbumps aan de zijkant van de
C-Aircross Concept en de suicide doors hebben het productiestadium niet gehaald. Wie zijn C3 Aircross wil personaliseren kan dat naar hartenlust met maar liefst 90 mogelijke kleurencombinaties.
Citroën is sinds begin dit jaar familie van Opel, maar de samenwerking tussen de Fransen en Duitsers gaat al verder terug. Zo deelt deze C3 Aircross al zijn basis met de recent onthulde
Opel Crossland X. De afmetingen komen dan ook vrijwel overeen. Concreet is de C3 Aircross 4,15 meter lang en 1,64 meter hoog. Daarmee is de Citroën exact 6 centimeter korter en 5 centimeter hoger dan de Opel. De wielbasis (2,60 m) en breedte (1,76 m) zijn dan weer identiek. Achterin de crossover is plaats voor maximaal 520 liter aan bagage.
Het instapmodel krijgt een 82 pk sterke PureTech driecilinder onder de kap. Een trede hoger staat de 1.2 PureTech met 110 pk en het topmodel wordt diezelfde 1.2 met 130 pk. Enkel de versie met 110 pk is beschikbaar met een handbak en een automaat, de overige benzinemodellen worden steeds gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Dieselrijders kunnen kiezen tussen de BlueHDi met 100 en 120 pk, beiden geleverd met een handbak.
Qua uitrusting is de C3 Aircross mee met zijn tijd dankzij zaken als Park Assist, Active Safety Brake, Citroën Connect Nav en verkeersbordherkenning. Ruigere paden vormen dan weer geen probleem dankzij Grip Control en Hill Assist Descent. Verder worden smartphones draadloos opgeladen via een ruimte in de middenconsole en is er een head-up display.