Citroën noemt de C4 Cactus een comfortabele hatchback. Die woorden zijn zeer zorgvuldig gekozen. Ten eerste vervangt de vernieuwde C4 Cactus de gewone C4 hatchback. Dat is op zich niet vreemd want de wagen is al op de markt sinds 2010. Een opvolger voor de C-segmenter zou pas op de planning staan voor 2020. De nadruk op comfort komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. De Cactus is namelijk de eerste wagen van het merk die in Europa geleverd wordt met de nieuwe Progressive Hydraulic Cushions, een opvolger voor de befaamde hydropneumatische veerbollen. Inzittenden krijgen nog meer comfort in de vorm van Advanced Comfort Seats.
Twaalf rijhulpsystemen maken het leven van de bestuurder een stuk makkelijker. Voorbeelden zijn Active Safety Brake, Lane Departure Warning, Blind Spot Monitoring, Grip Control, Park Assist en een achteruitrijcamera.
Citroën levert de C4 Cactus met een 1.2 liter driecilinder PureTech motor beschikbaar met drie vermogens, namelijk 82, 110 en 130 pk. Dieselrijders zijn bij de marktlancering aangewezen op de BlueHDi met 100 pk. In de herfst van 2018 wordt daar nog een BlueHDi met 120 pk aan toegevoegd.