Vernieuwde Citroën C4 Cactus: minder eigenzinnig, meer comfort

De C4 Cactus stond bij zijn introductie in 2014 symbool voor een heropleving van de Franse eigenzinnigheid bij Citroën. Helaas lijkt het merk daar nu plots zelf niet meer zo van overtuigd en probeert het de C4 Cactus met een ingrijpende facelift op een andere manier in de markt te zetten.
Auteur: Stijn | 28-10-2017
Het was hét gespreksonderwerp bij de introductie van de C4 Cactus: de Airbumps. Geen krassen of blutsen meer in het koetswerk, alles werd mooi opgevangen door de nieuwe luchtkussens van Citroën. Bij de vernieuwde Cactus zijn ze wel degelijk nog aanwezig, maar enkel in een figurantenrol onderaan de portieren. Blijkbaar was Citroën ook over de rest van het koetswerk niet meer tevreden want vrijwel alle onderdelen zijn nieuw, van de lichtunits en de grille tot de bumpers en kunststof beschermpanelen. De Cactus loopt zo volledig in de pas met de C3 Aircross en C5 Aircross.

Citroën noemt de C4 Cactus een comfortabele hatchback. Die woorden zijn zeer zorgvuldig gekozen. Ten eerste vervangt de vernieuwde C4 Cactus de gewone C4 hatchback. Dat is op zich niet vreemd want de wagen is al op de markt sinds 2010. Een opvolger voor de C-segmenter zou pas op de planning staan voor 2020. De nadruk op comfort komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. De Cactus is namelijk de eerste wagen van het merk die in Europa geleverd wordt met de nieuwe Progressive Hydraulic Cushions, een opvolger voor de befaamde hydropneumatische veerbollen. Inzittenden krijgen nog meer comfort in de vorm van Advanced Comfort Seats.

Twaalf rijhulpsystemen maken het leven van de bestuurder een stuk makkelijker. Voorbeelden zijn Active Safety Brake, Lane Departure Warning, Blind Spot Monitoring, Grip Control, Park Assist en een achteruitrijcamera.

Citroën levert de C4 Cactus met een 1.2 liter driecilinder PureTech motor beschikbaar met drie vermogens, namelijk 82, 110 en 130 pk. Dieselrijders zijn bij de marktlancering aangewezen op de BlueHDi met 100 pk. In de herfst van 2018 wordt daar nog een BlueHDi met 120 pk aan toegevoegd.


Recent Citroën nieuws

Citroën toont Europese versie van C5 Aircross

Citroën toont Europese versie van C5 Aircross

Meer dan een jaar geleden presenteerde Citroën in China de C5 Aircross. Het merk bevestigde toen dat de SUV ook zijn weg naar de Europese markten zou vinden en maakt die belofte nu ...
Nieuwe Citroën Berlingo is hipper dan ooit

Nieuwe Citroën Berlingo is hipper dan ooit

De echte gloriejaren van de Berlingo liggen dankzij de komst van crossovers al een tijd achter ons, maar dat weerhoudt Citroën er niet van om in Genève de derde generatie van de ludospace voor te ...
Citroën C3 Aircross is officieel

Citroën C3 Aircross is officieel

De laatste jaren ruimen MPV’s massaal het veld voor crossovers en SUV’s. Ook de C3 Picasso ontsnapt niet aan de huidige trend en wordt na één generatie omgedoopt tot C3 ...
Citroën C5 Aircross legt nadruk op Frans rijcomfort

Citroën C5 Aircross legt nadruk op Frans rijcomfort

Goed nieuws voor de fans van de Aircross Concept die Citroën vorig jaar op de wereld losliet. Het Franse merk neemt de SUV namelijk vrijwel ongewijzigd in productie en blijft zo zijn eigenzinnige ...
Citroën C-Aircross Concept blikt vooruit naar compacte SUV

Citroën C-Aircross Concept blikt vooruit naar compacte SUV

Citroën haalt in de aanloop naar het autosalon van Genève het doek van de C-Aircross, een concept die de wereld moet warm maken voor een compacte SUV van het ...
Citroën CXperience bewijst: nieuw vlaggenschip zonder DS-label kan

Citroën CXperience bewijst: nieuw vlaggenschip zonder DS-label kan

De zomervakantie loopt nu echt op zijn einde en dat betekent dat we eindelijk weer eens echt autonieuws voorgeschoteld krijgen op maandag. Citroën bijt de spits af met de CXperience ...