De XC40 staat op de gloednieuwe Compact Modular Architecture (CMA), een platform dat samen met moederbedrijf Geely werd ontwikkeld en waar ook de volgende V40 en S40 van gebruik zullen maken.
Volvo staat sinds eeuwen bekend om de uitgebreide aandacht voor veiligheidssystemen en dat is bij de XC40 niet anders. De SUV behoort tot één van de best uitgeruste wagens in zijn segment met Pilot Assist, City Safety, Run-off Road Protection and Mitigation, Cross Traffic Alert met remhulp en een 360° camera als hulpmiddel bij het parkeren in krappe ruimtes.
Verder belooft Volvo meer opbergruimte in de deuren en onder de zetels, een speciale ruimte voor je smartphone inclusief mogelijkheid tot inductieladen en een verwijderbare afvalbak in de middenconsole.
Bij de marktlancering zal de XC40 beschikbaar zijn als D4 diesel of als T5 Drive-e benzine viercilinder. Later wordt het gamma nog uitgebreid met een hybride en zelfs een volledig elektrische uitvoering zit in de pijplijn. De XC40 wordt ook het eerste model dat Volvo zal leveren met de nieuwe driecilinder motor.
De nieuwe Volvo XC40 bestellen kan vanaf 29 september. We gokken dat het merk meteen een groot aantal bestellingen uit België zal ontvangen, aangezien de SUV in Gent van de band rolt.