De nieuwe M3 CS maakt gebruik van de bekende zes-in-lijn benzinemotor met TwinPower Turbo techniek. BMW heeft het vermogen echter voor de gelegenheid opgekrikt tot 460 pk, net 10 pk meer dan de M3 met Competition Pack. Ook het maximumkoppel neemt toe met 50 Nm wat het totaal op 600 Nm brengt. Schakelen gebeurt via de 7-traps BMW M DCT versnellingsbak. In 3,9 seconden snelt de M3 CS vanuit stilstand naar 100 km/h en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 280 km/h.
Zowel de motorkap, het dak, de splitter, de rand van de achterspoiler en de diffuser zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Ten opzichte van de standaard M3 levert dat een gewichtsbesparing van tien kilogram op. Verder heeft BMW M exclusief voor de CS een nieuw sportuitlaatsysteem ontwikkeld en zijn er lichtmetalen wielen in DTM-design in de kleur Orbit Grey Matt (19-inch voor, 20-inch achter). M compound remmen. De voorste remklauwen hebben elk vier zuigers, achteraan is dat twee. Binnenin kiest BMW voor een mix van alcantara en leder in de kleuren Silverstone en zwart. Opvallend is de 1-zone airconditioning die het gewicht van de M3 CS nog met enkele kilo’s doet dalen.
Vanaf maart 2018 rolt de M3 CS bij BMW van de band in een oplage van ongeveer 1.200 exemplaren. Aan al die exclusiviteit hangt wel een stevig prijskaartje vast, namelijk 117.650 euro. Een bestelling plaatsen kan vanaf januari 2018.