Dat de benzinemotor voortaan over 340 pk beschikt is niet zo bijzonder, de vorige versie was immers al goed voor 333 pk. De echte vooruitgang boekte Porsche op gebied van de elektromotor. De output van 136 pk ligt 43 procent hoger dan voorheen en de capaciteit van het accupakket stijgt van 10,8 naar 14,1 kWh. De Cayenne E-Hybrid raakt zo puur elektrisch 44 kilometer ver, al moet je dan wel tevreden zijn met een topsnelheid van 135 km/h. Het gemiddeld verbruik volgens de NEDC-cyclus ligt naargelang de gebruikte set banden tussen 3,2 en 3,4 l/100 km.
Via een 230 volt-verbinding neemt het laden van de batterij 7,8 uur in beslag. Wie de optionele 7,2 kWh snellader bestelt herleidt de laadtijd tot 2,3 uur.
Interessant is ook de boost strategie, een systeem afgeleid van de Porsche 918 Spyder waarbij de elektromotor kan gebruikt worden voor een bijkomende vermogensboost. Bij het indrukken van het gaspedaal komt dan meteen het maximumkoppel beschikbaar. Afhankelijk van de geselecteerde rijmodus kan de bestuurder aan elke snelheid rekenen op dit maximumkoppel. In de prestatie-georiënteerde Sport en Sport Plus modi kan vrijwel alle energie gebruikt worden voor een boost. Het verschil tussen beide modi is dat de batterij in Sport modus telkens net voldoende opgeladen wordt voor een nieuwe boost terwijl de batterij in Sport Plus modus zo snel mogelijk volledig opgeladen wordt. De andere beschikbare modi op de Cayenne E-Hybrid zijn eerder gericht op een maximale rij-efficiëntie.
Porsche Active Suspension Management (PASM) behoort tot de standaarduitrusting van de Cayenne E-Hybrid terwijl Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) dan weer terug te vinden is in de optielijst. Porsche maakt van de gelegenheid gebruik om het aanbod van comfort- en assistentiesystemen uit te breiden voor alle versies van de Cayenne. Toegevoegde opties zijn een nieuw head-up display, Porsche InnoDrive met Adaptive Cruise Control, massagezetels, een verwarmde voorruit en 22-inch lichtmetalen velgen.
De nieuwe Cayenne E-Hybrid bestellen kan vanaf vandaag. In België mag de plug-in hybride mee naar huis vanaf 93.024,80 euro inclusief btw. Eind deze maand volgt de Europese marktintroductie.